
زهرا زارعی
تاثیر جبران خدمات کل بر التزام و انگیزه کارکنان بیمارستان های شهرستان جهرم
- دانشجو
- زهرا زارعی
- استاد راهنما
- علیرضا کوشکی جهرمی
- استاد مشاور
- میر علی سید نقوی
- استاد داور
- حبیب رودساز
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده :
نیروی انسانی در کسب اهداف سازمان تأثیر بسزایی دارد و حتی می توان گفت اهمیت جایگاه این عنصر در پیشبرد سیاست ها از سرمایه مادی بیشتر است.نیروی انسانی به دلیل عملکرد خود و دریافت ارزش مادی و غیرمادی آن تأثیر عمیقی بر موفقیت سازمان دارد.سیستم پاداش اساساً به عنوان وسیله ای برای تشویق کارکنان جهت افزایش بهره وری در نظر گرفته می شود.متأسفانه در بسیاری از سازمان ها به خصوص سازمان هایی که در بخش دولتی فعال هستند،به مسئله پاداش دادن به کارکنان بسیار سهل انگارانه می نگرند و به آن توجه کمی دارند.التزام کاری به عنوان «حالت ذهنی مثبت،رضایت بخش و مرتبط با کار که با نشاط ،فداکاری و جذب مشخص می شود»تعریف می گردد. بنابراین برای سازمان ها بسیار مهم است که به تأثیری که پاداش کل بر التزام می گذارد توجه دقیق داشته باشند تا از بالاترین سطح التزام کاری در سازمان اطمینان حاصل کنند.هنگام تلاش برای کمک به ایجاد انگیزه در افراد،مهم است که کشف کنید که عوامل انگیزشی فردی برای هرکسی به طور شخصی چیست؟ یکی دیگر از عوامل مؤثر بر انگیزش تغییر در طول زمان است.هیچ کس مجموعه ای از نیازهای ثابت را در طول زمان تجربه نمی کند،نیازهای هرکسی به آرامی تغییر می کند.این مطالعه تأثیر جبران خدمات کل بر التزام و انگیزش کارکنان بیمارستان های شهرستان جهرم را بررسی می کند.پاداش کل براساس هدف این مطالعه شامل: پرداخت،مزایا،یادگیری و پرورش و محیط کاری است.جامعه آماری این پژوهش ۴۰۰ نفر از پرستاران بیمارستان های شهرستان جهرم بود که با توجه به این عدد و جایگذاری آن در جدول مورگان ۲۳۰ نفر از پرستاران به صورت نمونه تصادفی انتخاب شدند و سپس جهت جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه درگیری شغلی اوترخت (UWES_۹) و پرسشنامه استاندارد نظام جبران خدمات در سازمان سایفرت و تگ و پرسشنامه انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام استفاده شد و پس از جمع آوری داده های مورد نیاز با استفاده از این پرسشنامه ها برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل رگرسیون چندگانه و برای داده های استنباطی از روش Smart pls استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان داد که بین سیستم پاداش و التزام و انگیزش پرستاران رابطه معناداری وجود دارد.باتوجه به مدل پاداش کل تاورزپرین و آزمون فرضیات ،فرضیه هایی که مربوط به (تأثیر پاداشهای فردی_معامله ای بر انگیزش کاری ،تأثیر پاداش های فردی_رابطه ای بر انگیزش کاری ،تأثیر پاداشهای جمعی_رابطه ای بر التزام کاری،تأثیر انگیزش بر التزام پرستاران و تأثیر جبران خدمات کل بر انگیزش کاری از طریق نقش میانجی التزام کاری)بود، تأیید شدند و بقیه فرضیه ها که شامل (تأثیر پاداش های جمعی_معامله ای برانگیزش کاری،تأثیر پاداش های فردی_رابطه ای بر التزام کاری ،تأثیر پاداش های فردی_رابطه ای بر التزام کاری و تأثیر پاداش های جمعی_معامله ای بر التزام کاری پرستاران ) بود، رد شدند.بنابراین توصیه می شود که سازمان ها تأکید زیادی بر جبران خدمات،فراهم کردن محیط کاری مساعد و ارتقاء کارکنان شایسته داشته باشند.