
علی تقوی پور
آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی با تمرکز بر زورخانه های شهر قم از دید گردشگران داخلی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- مدیریت و حسابداری
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۴۵
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۱۱۱[۲۴۱۱۱]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۲۱۱
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۱۱:۳۰
- چکیده
-
هدف از انجام این پژوهش بررسی آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی با تمرکز بر زورخانههای شهر قم از دید گردشگران داخلی بود. تحقیق کنونی از نظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری دادهها، تحقیقی کمی-توصیفی-پیمایشی است. جامعهی آماری این پژوهش تمام بازدیدکنندگان و گردشگران داخلی از زورخانههای شهر قم بوده و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران ۳۸۴ نفر تعیین شده است. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق، پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده در دو بخش تحلیل توصیفی و استنباطی از آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون فریدمن از نرمافزار آماری ۲۲ استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که، آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی با تاکید بر P۷ بازاریابی(محصول، کانالهای توزیع، تبلیغات، قیمت، فرآیند، اشخاص و شواهد فیزیکی) بر بازدید زورخانههای شهر قم از دید گردشگران داخلی اثر مثبت و معناداری دارد. در نهایتفمشخص شد که عناصر P۷ بازاریابی به ترتیب تبلیغات پیشبردی، شواهد فیزیکی، فرآیند، محصول، کانالهای توزیع، قیمت و اشخاص بر بازدید از زورخانههای شهر قم اثر مثبت و معناداری دارند. نتایج این پژوهش نشان داد که توجه به عناصر P۷ بازاریابی با اولویتبندی و تمرکز بر تبلیغات پیشبردی، شواهد فیزیکی، فرآیند، محصول، کانالهای توزیع، قیمت و اشخاص میتواند بر بازدید از زورخانههای شهر قم اثر معناداری بگذارد.
واژگان کلیدی: آمیخته بازاریابی، گردشگری ورزشی، آمیخته بازاریابی گردشگری ورزشی، زورخانههای شهر قم، گردشگران داخلی.
- Abstract
-
Abstract:
The purpose of this study was to investigate the sports tourism marketing mix focusing on the Zurkhanehs of Qom from the perspective of domestic tourists. The current study is applied in terms of purpose and quantitative-descriptive-survey research in terms of data collection. The statistical population of this study was all visitors and domestic tourists to the Zurkhanehs of Qom, and the statistical sample was determined based on the Cochran formula of ۳۸۴ people. The research data collection tool was a questionnaire. To analyze the collected data in two parts of descriptive and inferential analysis, the Spearman correlation test and the Friedman test were used in the ۲۲ statistical software. The findings of this study showed that the sports tourism marketing mix with emphasis on the ۷P of marketing (product, distribution channels, advertising, price, process, people, and physical evidence) has a positive and significant effect on the visit to the Zurkhanehs of Qom from the perspective of domestic tourists. Finally, it was found that the ۷P elements of marketing, namely promotional advertising, physical evidence, process, product, distribution channels, price, and people, have a positive and significant effect on visits to the Zurkhanehs in Qom. The results of this study showed that paying attention to the ۷P elements of marketing by prioritizing and focusing on promotional advertising, physical evidence, process, product, distribution channels, price, and people can have a significant effect on visits to the Zurkhanehs in Qom.
Keywords: Marketing mix, sports tourism, sports tourism marketing mix, Zorkhaneh city of Qom, domestic tourists.