صادق فلاحی اسفیدانی

صادق فلاحی اسفیدانی

عنوان پایان‌نامه

ارائه الگوی زیست بوم صنعت گردشگری ایران با ترکیبی از فناوری های اطلاعاتی نوظهور



    دانشجو صادق فلاحی اسفیدانی در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۵ ، به راهنمایی ابوالفضل (اردشیر) تاج زاده نمین ، پایان نامه با عنوان "ارائه الگوی زیست بوم صنعت گردشگری ایران با ترکیبی از فناوری های اطلاعاتی نوظهور" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    مدیریت و حسابداری
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۴۵
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۱۱[۲۴۱۱]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۱۱۱
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۱۳:۱۵

    چکیده

    در بازار جهانی امروزی که به سرعت در حال تحول است، صنعت گردشگری به طور مداوم به دنبال راه هایی برای بهبود و انطباق با آخرین پیشرفت های فناوری است. به‌واسطه پیشرفت‌ فناوری های اطلاعاتی نوظهور مانند رایانش ابری، اینترنت اشیا، کلان داده، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و تأثیر بالقوه ادغام آنها در زیست بوم صنعت گردشگری، مدل توسعه‌یافته صنعت گردشگری مدرن برای ذینفعان ترسیم می گردد. این فناوری‌ها می‌توانند تجارب گردشگران را افزایش دهند، عملیات را ساده‌تر کنند و کارایی کلی را در صنعت بهبود بخشند.

    هدف از این تحقیق ارائه مدلی برای زیست بوم صنعت گردشگری ایران است که این فناوری‌های اطلاعاتی نوظهور را در خود جای دهد. با درک تأثیر و پتانسیل این فناوری ها، صنعت می تواند جایگاه بهتری برای رشد و موفقیت در آینده داشته باشد.

    بدین منظور، در فصل دوم، پس از مروری بر مفاهیم فناوری های اطلاعاتی نوظهور و فضای سایبر، نظریه‌ها و رویکردهای زیست بوم صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است. سپس شاخص‌های جهانی سنجش زیست بوم صنعت گردشگری مد نظر قرار گرفته است. در ادامه به معیارها و ابعاد زیست بوم صنعت گردشگری پرداخته شده است. در انتهای این فصل، مدل مفهومی تحقیق ارائه شده است.

    فصل سوم روش تحقیق را ارائه می‌کند که از نظر هدف کاربردی-توسعه‌ای و به لحاظ جمع آوری داده ها توصیفی- موردی است و تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) می باشد.  

    در فصل چهارم، به‌منظور ارزیابی مدل مفهومی تحقیق ، تحلیل آماری شاخص‌های کلان، بررسی روابط میان اجزاء و متغیرهای مؤثر در زیست بوم صنعت گردشگری و اولویت‌بندی آن‌ها، از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار اسمارت پی. ال. اس. استفاده شده است.

    در فصل پنجم نیز بر اساس یافته‌های تحقیق، اصلاحات لازم در الگوی مفهومی پیشنهادی انجام و الگوی نهایی و پیشنهادات اجرایی و پژوهشی ارائه شده است. در این پژوهش، یک مدل مفهومی مشتمل بر ۴ بعد، ۱۵ مؤلفه و ۸۷ شاخص استخراج شد. به منظور ارزیابی این مدل، از هر بعد پنج شاخص کلیدی انتخاب گردید که در مجموع ۲۰ شاخص کلان برای ارزیابی به دست آمد.

    واژگان کلیدی: زیست بوم، فناوری های اطلاعاتی نوظهور، گردشگری هوشمند

    Abstract

    Abstract

    In today's rapidly evolving global marketplace, the tourism industry is constantly looking for ways to improve and adapt to the latest technological advances. Due to the development of emerging information technologies such as cloud computing, Internet of Things, big data, artificial intelligence, block chain, virtual reality and augmented reality and the potential impact of their integration in the ecosystem of the tourism industry, the developed model of the modern tourism industry is drawn for the stakeholders. These technologies can enhance tourist experiences, streamline operations and improve overall efficiency in the industry.

    The purpose of this research is to provide a model for Iran's tourism industry ecosystem that accommodates these emerging information technologies. By understanding the impact and potential of these technologies, the industry can be better positioned for future growth and success.

    For this purpose, in the second chapter, after reviewing the concepts of emerging information technologies and cyber space, the theories and approaches of tourism industry ecology have been examined. Then, the global indicators of the ecosystem of the tourism industry have been taken into consideration. In the following, the criteria and dimensions of the ecosystem of the tourism industry have been discussed. At the end of this chapter, the conceptual model of the research is presented.

    The third chapter presents the research method, which is applied-developmental in terms of purpose and descriptive-case in terms of data collection, and data analysis is also with a mixed approach (quantitative and qualitative(.

    In the fourth chapter, in order to evaluate the conceptual model of the research, statistical analysis of macro indicators, investigation of relationships between components and effective variables in the ecosystem of the tourism industry and their prioritization, using structural equation modeling method and SmartP software. L. S. Used.

    In the fifth chapter, based on the findings of the research, the necessary amendments are made in the proposed conceptual model and the final model and executive and research proposals are presented. In this research, a conceptual model consisting of ۴ dimensions, ۱۵ components and ۸۷ indicators was extracted. In order to evaluate this model, five key indicators were selected from each dimension, and a total of ۲۰ macro indicators were obtained for evaluation.

    Keywords: ecosystem, emerging information technologies, smart tourism