
فرزین فتح اللهی
الگوی مدیریت زنجیره تامین الکترونیک در صنعت چاپ و نشر (مورد مطالعه شرکت چاپ و نشر بازرگانی )
- دانشجو
- فرزین فتح اللهی
- استاد راهنما
- وحید ناصحی فر
- استاد مشاور
- محمدرضا کریمی علویجه
- استاد داور
- زهره دهدشتی شاهرخ
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
امروزه و با ورود فناوری اطلاعات و گسترش روزافزون فناوری اطلاعات در بستر خدماترسانی، باعث پیچیدهتر شدن روند مدیریت و سازماندهی خدمات شده است. در این میان با توجه به تغییرات گسترده ، ضرورت بهکارگیری از فناوری اطلاعات برای پاسخگویی مناسب و متناسب با تغییرات اجتنابناپذیر است، یکی از ابزار و عواملی که برای پاسخگویی به تغییرات میتواند بسیار مؤثر واقع گردد بهکارگیری زنجیره تأمین الکترونیک است، که با توجه به استفاده از بستر فناوری اطلاعات و اینترنت و تجارت الکترونیک میتواند نقش زیادی در به چابک سازی، ناب سازی و یکپارچگی زنجیره تأمین را داشته باشد که این عوامل درنهایت باعث بهبود و افزایش خدماترسانی به مشتریان میشود که رضایت مشتریان را در راستای خدمات به همراه دارد. این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت روش تحقیق، توصیفی است. روش تحقیق بهصورت آمیخته(کیفی-کیفی-کمی) هست که در ابتدا از روش استفادهشده است. در این تحقیق برای بررسی ارکان الگوی مدیریت زنجیره تأمین الکترونیک در صنعت چاپ و نشر با استفاده از روش و متاسنتز و بررسی پیشینه کیفی تحقیق، مقالات فارسی بین سالهای ۱۳۸۰تا۱۴۰۰و مقالات انگلیسی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ بوده است. در این بخش از بین ۴۱۰ مقاله، ۴۶ مقاله به روش casp انتخاب شدند که از این ۴۶ مقاله ، تعداد ۶۶ کد محوری از میان ۴۴۵ کدباز از مقالات شناساییشده است. ۶۶ کد محوری در قالب ۱۷ کد انتخابی (مقوله) دستهبندیشدهاند:
?)برنامهریزیe-scm ۲)فناوری اطلاعات درe-scm ۳)سیستمهای اطلاعاتی درe-scm ۴)تجارت الکترونیک ۵)مبادلات مالی الکترونیک ۶)ارتباطات درe-scm ۷) ناب بودن زنجیره تأمین ۸) چابک سازی زنجیره تأمین ۹)یکپارچگی e-scm ۱۰)مزیت رقابتی۱۱)مشتریان ۱۲)تخصص کارکنان ۱۳)بازاریابی شرکت ۱۴)ساختار سازمانی ۱۵)تأمینکنندگان ۱۶)پایداری زنجیره تأمین ۱۷) تابآوری زنجیره تأمین.
در ادامه و با استفاده از روش تحلیل مضمون و بررسی و تجزیهوتحلیل مصاحبه ۵ نفر از خبرگان و متخصصین صنعت چاپ و نشر، مؤلفههای هریک از مقوله شناساییشده درروش تحلیل مضمون در صنعت چاپ و نشر شناسایی و شبکه مضامین با ۱۰ کد انتخابی رسم شدند.در حالت کلی۳۲۴ کد باز و تعداد ۳۹ کد محوری و در انتها۱۳ کد انتخابی از مصاحبه استخراج شد. لازم به ذکر است که ۳مورد از کدهای بهدستآمده با کدهای انتخابی تابآوری زنجیره تأمین، پایداری زنجیره تأمین و تخصص کارکنان با توجه به اهداف پژوهش در مرحله تحلیل مضمون حذف شدند. درروش مدلسازی ساختاری تفسیری و با استفاده از روش پرسشنامه مقایسه زوجی سطحبندی مقولههای بهدستآمده درروش تحلیل مضمون انجام شد که در سطح اول مقوله رضایت مشتریان و در سطح و لایه دوم مقولههای ناب بودن زنجیره تأمین الکترونیک و چابک سازی زنجیره تأمین الکترونیک قرار گرفتند. در سطح سوم مبادلات مالی الکترونیک و در انتها و لایه چهارم مقولههای تجارت الکترونیک، یکپارچهسازی زنجیره تأمین الکترونیک، سیستمهای اطلاعاتی، برنامهریزی e-scm ، مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در e-scm قرار گرفتند.
- Abstract
-
Electronic supply chain
management model in the printing and publishing industry (Case study: Commercial Printing and Publishing CompanyElectronic supply chain management model in the printing and publishing industry (Case study: Commercial Printing and Publishing Company)