
مریم شالیکار
چارچوب توانایی های نوآوری باز استارت آپ های حوزه دیجیتال
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- مدیریت و حسابداری
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۴۵
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۳۰۱[۲۴۳۰۱]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۴۰۱
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۱۲:۰۰
- چکیده
-
نوآوری باز بهعنوان رویکردی نوین در مدیریت نوآوری، نقش
مهمی در توسعه و پیشرفت استارتآپها بهویژه در حوزه دیجیتال ایفا میکند. استارتآپهای دیجیتال به دلیل ماهیت پویا و رقابتی خود، نیازمند بهرهگیری از منابع خارجی، ایدهها و دانشهای جدید برای بهبود و تسریع فرآیندهای نوآورانه هستند. این پژوهش باهدف ارائه چارچوبی برای سنجش قابلیتهای نوآوری باز در استارتآپهای نوپای فعال در حوزه دیجیتال انجام شده است که علاوه بر بررسی ابعاد و انواع نوآوری ها از طریق بررسی مبانی نظری و مطالعات پیشین، معیارها و زیرمعیارهای مرتبط با نوآوری باز با استفاده از ابزار پرسشنامه شناسایی شده و سپس با بهکارگیری روش تحلیل عاملی تأییدی، چارچوبی برای ارزیابی این قابلیتها ارائه گردیده است. در این پژوهش در ابتدا با استفاده از مطالعات پیشین به بررسی ابعاد گوناگون نوآوری باز پرداخته شده و در ادامه از طریق مطالعه کتابخانهای ۶ دسته معیار مشارکت خارجی و داخلی، مدیریت دانش، منابع انسانی، مالی، فناوری، عوامل راهبردی و سازمانی و تعداد ۶۶ زیرمعیار برای آنها انتخاب گردید و با استفاده از ابزار پرسشنامه میزان اهمیت معیارها و زیرمعیارها از ۳۰ خبره از ۳۰ استارتآپ نوپا در حوزة دیجیتال سنجیده شده و سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار SMARTPLS به تجزیهوتحلیل این معیارها پرداخته شده است که معیارهای عوامل راهبردی و سازمانی، منابع انسانی، مدیریت دانش، مشارکت داخلی و خارجی، مالی و فناوری به ترتیب بیشترین امتیازات را به خود اختصاص داده و از میان ۶۶ زیرمعیار تعداد ۱۷ زیرمعیار باتوجهبه عدم کسب امتیاز لازم حذف گردیده و تعداد ۴۹ زیرمعیار نیز از اهمیت لازم برخوردار بوده است. نتایج نشان میدهند که گویههای مرتبط با همکاری با رقبا، ترویج آموزش و آگاهی، سرمایهگذاری در زیرساختهای فناورانه و جذب سرمایه از بالاترین اهمیت برخوردارند، که این موارد بهعنوان کلیدیترین عوامل در تقویت قابلیتهای نوآوری باز در این نوع استارتآپها معرفی میشوند. این تحقیق میتواند به مدیران و بنیانگذاران استارتآپها کمک کند تا با تمرکز بر این زیرمعیارها، تواناییهای نوآوری خود را بهبود بخشند و در بازار رقابتی دیجیتال موفقتر عمل کنند.
- Abstract
-
Open innovation, as a new technology in innovation management, plays an important role in the development and progress of startups, especially in the digital field. Due to their dynamic and competitive nature, digital startups need to take advantage of external resources, new ideas and knowledge to improve and accelerate innovative processes. This research aims to provide documents to measure the capabilities of open innovation in new start-ups active in the field, which in addition to digital review and types of innovations through the review of theoretical foundations and previous studies, indicators and sub-criteria related to open innovation using questionnaire tools. It has been identified and then presented to evaluate these capabilities using factor analysis methods. In this research, at the beginning, different types of innovation were examined using previous studies, and then through the study of libraries of ۶ categories of participation and internal indicators, knowledge management, human resources, finance, technology, strategic and organizational factors, and ۶۶ sub-criteria. They were measured using the questionnaire tool of the quality and sub-criteria of ۳۰ news from ۳۰ new start-ups in the digital field and then evaluated using the factor analysis method and SMARTPLS software was selected. Strategic and organizational, human resources, knowledge management, internal and external partnership, finance and technology have been assigned the number of points and among the ۶۶ sub-criteria, ۱۷ sub-criteria have been removed due to not getting the necessary points, and ۴۹ sub-criteria are also essential items. . has been The results show that the items related to cooperation with competitors, promotion of education and awareness, investment in technological infrastructure and attracting capital are more important, which are the main factors in improving open innovation capabilities in this type of startups. This research can help startup managers and founders to improve their innovation experiences and be more successful in the digital competition market with the help of these sub-criteria.