
سیده مهزاد نبویه
شناسایی و اولویت بندی فرصت های همکاری با سازمان های بین المللی در حوزه علم، فناوری و نوآوری
- دانشجو
- سیده مهزاد نبویه
- استاد راهنما
- مهدی الیاسی
- استاد مشاور
- سیدسروش قاضی نوری
- استاد داور
- سیدرضا سلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
امروزه همکاریهای بینالمللی به خصوصی همکاری با سازمانهای بینالمللی در حوزه علم، فناوری و نوآوری به دلیل نقشی که در تسهیل دسترسی کشورها به دانش و فناوری دارند مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. انتخاب بهترین شیوه و برنامه همکاری همچنین سازمان بینالمللی از مهمترین چالشهای همکاری با این نهادها است. در حالی که انتخاب بهترین مکانیزمی که بتوان با نهادهای بینالمللی وارد همکاری شد با توجه به شرایط کشور است با این حال مطالعهای که به شناخت این عوامل و ارزیابی اثری که بر این نوع همکاریها دارند انجام نشده؛ بنابراین نیاز به شناخت این عوامل و تعیین میزان اهمیتشان هر کدام در همکاری با سازمانهای بینالمللی در حوزه علم، فناوری و نوآوری احساس میگردد. لذا در این پژوهش با تحلیل ۵ سازمان بینالمللی زیرمجموعه ملل متحد و فعال در زمینه علم و فناوری و شناخت فرصتهای همکاری با آنها و همچنین شناسایی شاخصهای اثرگذار بر این همکاریها با کمک مصاحبه و در نهایت تعیین میزان اهمیت هر کدام از این شاخصها در همکاریها به کمک پرسشنامه تعیین و به وسیله ماتریس جذابیت –توانمندی اولویت فرصتهای همکاری برای کشور مشخص و پیشنهادهایی برای بهبود این همکاریها ارائه گردید. در نتیجه، برای ارزیابی فرصتها ۲ گروه شاخص جذابیت و توانمندی استخراج شدند، برای تسهیل بررسی فرصتها در ۵ گروه؛ طرحها و اقدامات مشترک، تعامل و شبکهسازی، آموزش و توانمندسازی، مشاوره سیاستی و تبادل تجربه و حمایت از فعالیتهای علمی – پژوهشی در نظر گرفته شدند. بر این اساس، ۲ گروه فرصت طرحها و اقدامات مشترک، تعامل و شبکهسازی بالاترین اولویت را داشته و اولویت گروه حمایت از فعالیتهای علمی – پژوهشی برای کشور در حد متوسط بوده است. ۲ گروه فرصت یعنی؛ مشاوره سیاستی و تبادل تجربه و حمایت از فعالیتهای علمی – پژوهشی نیز به عنوان اولویت پایین در همکاریهای کشور با نهادهای بینالمللی قرار گرفتند.
- Abstract
-
Today, international private cooperation, and cooperation with international organizations in the field of science, technology, and innovation have attracted the attention of policymakers due to their role in facilitating the access of countries to knowledge and technology. Choosing the best method and program of cooperation with international organizations is one of the most important challenges of cooperation with these institutions. While the selection of the best mechanism to cooperate with international institutions is based on the conditions of the country, however, no study has been conducted to identify these factors and evaluate their effect on this type of cooperation; Therefore, the need to know these factors and determine their importance in cooperation with international organizations in the field of science, technology, and innovation is felt. Therefore, in this research, by analyzing ۵ international organizations that are part of the United Nations and active in the field of science and technology, and identifying opportunities for cooperation with them, as well as identifying indicators that affect this cooperation with the help of interviews, and finally determining the importance of each of these indicators in cooperation. With the help of a questionnaire, the priority of cooperation opportunities for the country was determined and suggestions for improving these cooperations were presented using the attractiveness-capability matrix. As a result, to evaluate the opportunities, ۲ groups of attractiveness and ability indicators were extracted, to facilitate the examination of opportunities in ۵ grou Joint plans and actions, interaction and networking, training and empowerment, policy consultation and exchange of experience and support for scientific-research activities were considered. Based on this, the ۲ groups have the highest priority for the opportunity of joint projects and actions, interaction, and networking, and the priority of the group for supporting scientific-research activities for the country has been average. ۲ groups of opportunity mea Policy consultation and exchange of experience and support for scientific-research activities were also placed as a low priority in the country's cooperation with international institutions.