زهرا یاری زاده

زهرا یاری زاده

عنوان پایان‌نامه

نقش جاذبه های گردشگری در ایجاد انگیزه برای انتخاب مقصد گردشگران پزشکی



    دانشجو زهرا یاری زاده در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی مهدی کروبی ، پایان نامه با عنوان "نقش جاذبه های گردشگری در ایجاد انگیزه برای انتخاب مقصد گردشگران پزشکی" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    مهدی کروبی
    استاد مشاور
    سید علی حسینی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

      هدف: گردشگری پزشکی

    به عنوان یکی از نواحی مهم صنعت گردشگری در سراسر جهان به سرعت در حال گسترش است. این نوع گردشگری بیماران را به دیگر کشورها جهت درمان و مراقبت پزشکی جلب می‌کند. انتخاب مقصد برای گردشگران پزشکی امری حیاتی است که بر اساس متغیرهای مختلفی انجام می‌شود. هدف پژوهش حاضر نقش جاذبه های گردشگری در ایجاد انگیزه برای انتخاب مقصد گردشگران پزشکی می باشد.

    روش تحقیق: روش استفاده شده در این تحقیق، روش توصیفی- پیمایشی از نوع کاربردی و همبستگی است. جهت گردآوری مبانی نظری اطلاعات در خصوص تبیین ادبیات موضوع تحقیق از روش کتابخانه­ای و مطالعات اسنادی استفاده گردید. ابزار گردآوری داده‎ها در تحقیق حاضر پرسشنامه بوده است. کلیه گردشگران پزشکی در مراکز درمانی پذیرش گردشگران پزشکی تهران به عنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب شد. انتخاب گردشگران پزشکی به صورت تصادفی صورت گرفت. انتخاب تعداد نمونه در مراکز درمانی پذیرش گردشگران مورد مطالعه با فرمول کوکران انجام شد.   ۳۸۵ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد، پرسشنامه در چندمرحله توزیع گردید که در نهایت ۲۵۷ پاسخ گردآوری شد. همچنین آزمون فرضیه ها با استفاده از نرم افزار ساختار معادلاتی   mart-Pls۳ انجام شده است.

    یافته ها: نتایج نشان داد که در حوزه گردشگری پزشکی، جاذبه‌های گردشگری بهداشتی و درمانی دارای تأثیر معنادار و مثبت بر انتخاب مقصد گردشگران پزشکی می‌باشند. همچنین، ویژگی‌های جمعیتی نیز تأثیرگذار بر تصمیم‌گیری این گروه از گردشگران هستند. از طرف دیگر، کیفیت خدمات به تنهایی تأثیر معناداری در انتخاب مقصد ندارد، اما هزینه خدمات دارای تأثیر معنادار و مثبتی بر تصمیم‌گیری گردشگران پزشکی دارد.

    نتیجه گیری: این نتایج می‌توانند به مدیران و تصمیم‌گیران در صنعت گردشگری پزشکی کمک کنند تا استراتژی‌ها و سیاست‌های بهتری برای جذب گردشگران پزشکی و بهبود خدمات تدوین کرده و منافع اقتصادی و بهداشتی مناطق مختلف را تقویت کنند.

    کلیدواژه‌ها: جاذبه های گردشگری، مقصد، گردشگران پزشکی

    Abstract

      

    Abstract

    Objective: Medical tourism is rapidly expanding as a significant sector in the global tourism industry. This type of tourism attracts patients to other countries for medical treatment and care. The choice of destination for medical tourists is a vital decision made based on various factors. The aim of this research is to investigate the role of tourist attractions in motivating the choice of destination for medical tourists.

    Research Method: The research employs a descriptive-survey method of applied and correlational type. The theoretical foundations and literature related to the research topic were gathered through library research and document studies. The data collection instrument in this research was a questionnaire. All medical tourists in Tehran's medical treatment centers were selected as the statistical population of the study. The selection of medical tourists was done randomly, and the sample size was determined using Cochran's formula. A total of ۳۸۵ individuals were chosen as the sample, and the questionnaire was distributed in multiple stages, resulting in ۲۵۷ responses. Additionally, hypothesis testing was conducted using the structural equation modeling software Smart-Pls۳.

    Findings: The results indicate that in the field of medical tourism, health and medical tourist attractions have a significant and positive impact on the choice of destination for medical tourists. Demographic characteristics also influence the decision-making of this group of tourists. On the other hand, service quality alone does not have a significant impact on destination selection, but the cost of services has a significant and positive effect on the decision-making of medical tourists.

    Conclusion: These findings can assist managers and decision-makers in the medical tourism industry in formulating better strategies and policies to attract medical tourists and improve services, ultimately enhancing the economic and healthcare benefits of different regions.

    Keywords: Tourist Attractions, Destination, Medical Tourists.