
نسترن مامون
تاثیر گردشگری هوشمند بر جذب گردشگر ورودی به شهر تهران
- دانشجو
- نسترن مامون
- استاد راهنما
- سیدمجتبی محمودزاده
- استاد مشاور
- سید علی حسینی
- استاد داور
- ابوالفضل (اردشیر) تاج زاده نمین
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- مدیریت و حسابداری
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۴۵
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۱۱۱[۲۴۱۱۱]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۲۱۱
- تاریخ دفاع
- ۱۳ آذر ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۱۱:۰۰
- چکیده
-
گردشگری هوشمند، به بهرهگیری از فناوریهای دیجیتال و دادههای تحلیلی برای ایجاد تجربیات شخصیسازی شده و بهینهسازی خدمات در صنعت گردشگری اشاره دارد. این رویکرد شامل استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی، اپلیکیشنهای موبایل، و سیستمهای مدیریت هوشمند برای تسهیل فرآیندهای سفر و افزایش تعاملات بین گردشگران و مقاصد است. هدف نهایی، ارتقاء تجربه گردشگری، پایداری و دسترسی بهتر به اطلاعات برای همه مسافران است.این پژوهش قصد دارد تا با هدف شناسایی مدل مناسب کردشگری هوشمند به بررسی اثرات گردشگری هوشمند بر جذب گردشگر ورودی به کلانشهر تهران بپردازد. جامعهی آماری این پژوهش را گردشگران ورودی (داخلی یا خارجی) به شهر تهران را طی تابستان ۱۴۰۳ تشکیل میدهند. برای جمعآوری دادهها از از پرسشنامهی شهر هوشمند استفادهشده است به طوری که برای گردشگری هوشمند از مؤلفههای پرسشنامه استاندارد گیفینگر استفاده شده است. به منظور آزمون فرضیههای تحقیق، از تحلیل رگرسیون تک متغیره و چند متغیره بهکارگرفته شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که گردشگری هوشمد و همه ابعاد ۶ گانه آن اعم از اقتصاد هوشمند، زندگی هوشمند، تحرک هوشمند، مردم هوشمند، محیط زیست هوشمند و حکمروایی هوشمند بر جذب گردشگر ورودی به کلانشهر تهران تأثیر قابلتوجهی دارد.
کلمات کلیدی : گردشگری، گردشگری هوشمند، شهر هوشمند، گردشگر ورودی، تهران.
- Abstract
-
Smart tourism refers to the use of digital technologies and analytical data to create personalized experiences and optimize services in the tourism industry. This approach includes the use of tools such as artificial intelligence, mobile applications, and intelligent management systems to facilitate travel processes and increase interactions between tourists and destinations. The ultimate goal is to improve the tourism experience, sustainability and better access to information for all travelers. This research aims to identify the appropriate model of smart tourism to investigate the effects of smart tourism on the attraction of incoming tourists to Tehran metropolis. The statistical population of this research consists of incoming tourists (domestic or foreign) to Tehran during the summer of ۱۴۰۳. To collect data, the smart city questionnaire was used, so that the components of the Giffinger standard questionnaire were used for smart tourism. In order to test the research hypotheses, univariate and multivariate regression analysis has been used. The results of this research indicate that smart tourism and all its ۶ dimensions, including smart economy, smart life, smart mobility, smart people, smart environment and smart governance, have a significant effect on attracting incoming tourists to Tehran metropolis.
Keywords: tourism, smart tourism, smart city, incoming tourist, Tehran.