
قاسم جعفری تکاسی
اثرات اجرای حسابرسی فناوری اطلاعات مبتنی بر کوبیت ۲۰۱۹ بر رضایت مشتریان از عملکرد فناوری اطلاعات در بانکهای خصوصی منتخب کشور
- دانشجو
- قاسم جعفری تکاسی
- استاد راهنما
- مظفر جمالیان پور
- استاد مشاور
- محمدرضا تقوا
- استاد داور
- محمدتقی تقوی فرد
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
ارائه خدمات باکیفیت در صنعت بانکداری کشور با توجه به نقش مستقیم آن بر رضایت و وفاداری مشتریان که می تواند منتج به کسب درصد بیشتری از سهم بازار گردد، سالهاست که با پیشرفتهای روزافزون در فناوری اطلاعات به امری حائز اهمیت تبدیل شده است که می تواند نشانگر یکی از جنبه های عملکردی بانکها باشد. بر این اساس پرداختن به موضوعات نظارتی و کنترلی در فناوری اطلاعات به منظور ارائه توصیه ها و راهکارها جهت بهبود عملکرد آن امری است که یکی از نتایج اجرای حسابرسی در فناوری اطلاعات به دنبال دارد. از این رو در تحقیق حاضر بر آن شدیم تا تاثیرات اجرای حسابرسی فناوری اطلاعات مبتنی بر چارچوب کوبیت ۲۰۱۹ بر رضایت مشتریان از عملکرد فناوری اطلاعات بانکهای خصوصی منتخب کشور را بررسی نماییم. روش اجرای پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان بانکهای تجارت و ملت در ادارات فناوری اطلاعات و امنیت اطلاعات و معاونت حسابرسی فناوری اطلاعات تشکیل دادند که تعداد ۷۵۲ نفر است. از این تعداد به روش نمونهگیری تصادفی و با کمک فرمول کوکران، حجم نمونه ۲۵۴ نفر تعیین شد. ابزار پژوهش حاضر را نیز پرسشنامه تشکیل داده است. به منظور تحلیل دادهها، ابتدا به وسیله تحلیل عاملی مولفههای اندازه گیری هر یک از متغیرها تعیین شده و سپس فرضیههای تحقیق به روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS آزمون شد. یافته های پژوهش نشان دادند که تاثیر متغیر کیفیت خدمات فناوری اطلاعات در اثرگذاری اجرای حسابرسی فناوری اطلاعات مبتنی بر کوبیت ۲۰۱۹ بر رضایت مشتریان معنادار است.
- Abstract
-
Providing high-quality services in the banking industry, due to its direct role on customer satisfaction and loyalty, which can lead to a higher percentage of market share, has become an important matter for years with the ever-increasing advances in information technology which can be an indicator of one of the functional aspects of banks.Based on this, dealing with supervisory and control issues in information technology in order to provide recommendations and solutions to improve its performance is one of the results of auditing in information technology.Therefore, in this research, we decided to examine the effects of implementing information technology audit based on COBIT ۲۰۱۹ on customer satisfaction with IT performance in selected private banks of Iran.The method of descriptive research is descriptive-survey type. The statistical population of this research consists of ۷۵۲ employees and experts of Tejarat bank and Mellat bank in Information Technology department, Information Security department and IT audit department. The sample size which was determined by random sampling method and Cochran's formula is ۲۵۴. The instrument of the current research is also a questionnaire. In order to analyze the data, the measurement components of each variable were first determined by factor analysis, and then the research hypotheses were tested by using Structural Equation Modeling (SEM) based on Partial Least Squares and Smart PLS software. The findings of the research showed that implementing information technology audit based on COBIT ۲۰۱۹ affects customer satisfaction with IT performance mediating role.