
مجید فرحانی زاده
اندازه گیری میزان اهمیت ابزارهای حسابداری مدیریت و تاثیر آنها بر عملکرد شرکت با استفاده از تحلیل محتوا
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- مدیریت و حسابداری
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۴۵
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۴۴۱[۲۴۴۴۱]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۵۴۱
- تاریخ دفاع
- ۲۲ اسفند ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۰۹:۰۰
- چکیده
-
حسابداری مدیریت یکی از اجزای مهم تصمیمگیری مدیریتی است که به هدایت استراتژی کلی کسبوکار در سازمانها کمک میکند. این پژوهش به بررسی تأثیر ابزارهای حسابداری مدیریت بر عملکرد مالی شرکتها با تأکید بر تناسب اقتضایی این ابزارها و میزان اهمیت و توجه به آنها پرداخته است. قلمرو زمانی تحقیق شامل سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ و قلمرو مکانی آن، شرکتهای پذیرفتهشده در بورس و فرابورس ایران بوده است. در این پژوهش، ۲۸۳ شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و دادهها با استفاده از رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر دادههای ترکیبی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که تطابق ابزارهای حسابداری مدیریت تأثیر مثبت و معناداری بر شاخصهای بازده داراییها و بازده حقوق صاحبان سهام دارد، اما این تأثیر در شاخص کیو توبین معنادار نبود. همچنین، میزان اهمیت و توجه به ابزارهای حسابداری مدیریت تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکتها داشته و به بهبود شاخصهای بازده داراییها و بازده حقوق صاحبان سهام کمک کرده است. بررسی نقش سهامداران نهادی نشان داد که تأثیر آنها بر تناسب اقتضایی ابزارهای حسابداری مدیریت مثبت اما غیرمعنادار و بر میزان اهمیت و توجه به ابزارها منفی و معنادار بوده است. این پژوهش، با ارائه چارچوبی برای تحلیل محتوای گزارشهای مالی و تطبیق ابزارهای حسابداری مدیریت با شرایط محیطی، استراتژی، سبک رهبری، سبک تصمیمگیری و چرخه عمر شرکتها، به غنیسازی ادبیات حسابداری مدیریت و تئوری اقتضایی کمک کرده و راهکارهایی عملی برای بهبود عملکرد شرکتها ارائه میدهد.
- Abstract
-
Management accounting is an essential component of managerial decision-making, guiding the overall business strategy within organizations. This study examines the impact of management accounting tools on the financial performance of companies, with a focus on the contingent fit of these tools and the level of their importance and attention. The temporal scope of the research covers the years ۲۰۱۹ to ۲۰۲۳, and its spatial scope includes companies listed on the Tehran Stock Exchange and Iran’s OTC market. In this study, ۲۸۳ companies were selected as the statistical sample, and the data were analyzed using multivariate regression based on panel data. The findings reveal that the contingent fit of management accounting tools has a significant positive impact on return on assets (ROA) and return on equity (ROE) but does not show a significant effect on the Tobin’s Q index. Furthermore, the level of importance and attention to management accounting tools has a positive impact on the financial performance of companies, contributing to improved ROA and ROE indices. An analysis of the role of institutional investors showed that their impact on the contingent fit of management accounting tools is positive but not statistically significant, while their impact on the level of importance and attention to these tools is negative and significant. This study, by providing a framework for content analysis of financial reports and aligning management accounting tools with environmental conditions, strategy, leadership style, decision-making style, and company life cycle, contributes to the enrichment of management accounting literature and contingency theory, while offering practical solutions for improving company performance.