
علی رجبی
تاثیر رهبری اخلاقی بر رفتاراخلاقی کارکنان با نقش میانجی گری جو اخلاقی و عدالت سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
بحث و گفت و گو در ارتباط با این که رفتار های نامطلوب چگونه بر رفتارهای غیر اخلاقی تاثیر میگذارد، از آغاز تمدن وجو داشته است. در سالهای اخیر با گسترش و رواج روز افزون رفتارها و رسوایی های اخلاقی، توجه و تاکید پژوهشگران، سازمان ها، و همچنین دولتهای مختلف به این مسئله مهم و حساس جلب شده است. با فقدان اخلاق و کمبودهای اخلاقی در سازمان و رهبران آنها، حرکت به سمت اخلاق مدارانه شدن امور افزایش یافته و سوالات مهمی در مورد مسئولیت رهبران سازمان در مورد تضمین ایجاد رفتارهای اخلاقی به وجود آمده است. محققان مختلف حوزه اخلاق و رهبری به این نکته اشاره نمودند که افراد دارای موازین و ارزشهای اخلاقی، به میزان کمتری نسبت به دیگران بی اخلاقی و رفتارهای غیر اخلاقی را بروز میدهند. ایجاد رفتارهای اخلاقیدر سازمان، نیازمند راهنماییها، ساختارها، و ارزش هایی است که امری بسیار حیاتی می باشد. برای جلوگیری از بروز رفتارهای غیر اخلاقی، مدیران ارشد و رهبران سازمان بایستی اقدامات اخلاق مدارانه را در دستور کار خود قرار دهند. سازمان و محیطهای کاری، باید توسط رهبران با ویژگیهای اخلاقی هدایت گردد، تا بتواند مفهوم اخلاق را در رفتار و تصمیمگیریهای خود به کار گرفته و رهبری ایده آل و الگوی خوبی برای پیروان خود باشد. تحقیقات انجام شده در ارتباط با رهبری اخلاقی، تاکنون کمتر به نقش دو متغیر مهم عدالت سازمانی و جو اخلاقی بر روی رفتار اخلاقی کارکنان پرداخته است. فلذا تحقیق حاضر این مهم را مورد توجه قرار میدهد. درمجموع از ۳۴۲ پرسنل بیمارستان امام خمینی اسفراین، ۱۸۱ کارمند بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیده و ابزار جمعآوری اطلاعات نیزپرسشنامه بوده است. برای واکاوی متغیر رهبری اخلاقی از پرسشنامه فنگ (۲۰۱۹)، رفتار اخلاقی کارکنان از پرسشنامه لو و لین (۲۰۱۳)، جو اخلاقی از پرسشنامه ویکتور و کولن (۱۹۸۸) و عدالت سازمانی از پرسشنامه کالکیت (۲۰۰۱) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری ((SEM و دو نرم افزار و لیزرل بهره گرفته شد. نتایج تحقیق حاکی از این است که رهبری اخلاقی بر رفتار اخلاقی کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. به علاوه این مطالعه همچنین نشان داد که دو متغیر جو اخلاقی و عدالت سازمانی به عنوان متغیر های میانجی، نقش بسار مهمی را بین رهبری اخلاقی و رفتار اخلاقی کارکنان ایفا مینماید.
واژگان کلیدی: رهبری، رهبری خدمتگزار، رهبری اخلاقی، رفتار شهروندی سازمانی، خلاقیت کارکنان.
- Abstract
-
Arguments debating on how unethical behaviours affect immoral actions have been in existence since the beginning of civilization.In recent years, ethical scandals and ethical behaviours have been of great concern to researchers, organisations, government. Due to ethical lapses of leaders, interest in ethical leadership has grown, raising important questions about the responsibility of leaders in ensuring moral and ethical conduct. Various researchers in the field of ethics and leadership, have noted that people with less ethical values tend to display more unethical behaviours and find opportunities to fulfil their personal desires, at the expense of others or their organisations.The establishment of ethical behaviours requires guidance and clear values and structures which is very critical to set up. To prevent the occurrences of unethical behaviours and immoral actions taking place in the workplace, organisational leaders need to take strategic actions . In any workplace, it is imperative that the institution or organisation be led by leaders of superior quality. Superior leaders need to display superior values and superior qualities, that is, they must possess high levels of ethical values, display ethical behaviours, and also apply the highest of ethical standards in their decision making, actions, and behaviours. Such a demonstration of leadership sets an ideal example for the followers . Research conducted on ethical leadership failed to investigate the active role that the characteristics of ethical climate and organisational justice have an increasing or decreasing influence on the ethical leadership in the organisation’s outcomes of employees’ ethical behaviour. Thus, this study examined the dual-mediations of work ethical climate and organisational justice on the relation of ethical leadership and ethical behaviour of employees. A total of ۳۴۲ employees of Imam Khomeini Hospital in Esfrain city, and the sample size based on Cochran's formula is ۱۸۱ employee responded to the questionnaire survey. The tool for collecting data and information from the statistical population was a questionnaire. Questionnaire criteria to measure ethical leadership variable from Feng (۲۰۱۹) , employees’ ethical behaviour from Lu and Lin (۲۰۱۳), ethical climate from Victor and Cullen (۱۹۸۸), organisational justice from Colquitt(۲۰۰۱). Structural equation modelling (SEM) was used to test the model and data analysis was carried out using and Lisrel software. The results revealed that there is a significant relationship between ethical leadership behaviour and the ethical behaviour of employees. Primarily, the study also found that ethical climate and organisational justice play a very significant mediating role between ethical leadership and employees’ ethical behaviour.
Key words: ethical leadership, ethical climate, organisational justice, employees’ ethical behaviour