علی شاه حسینی

علی شاه حسینی

عنوان پایان‌نامه

رابطه بین تمرکز مبتنی بر مشتری و عملکرد شرکت



    دانشجو علی شاه حسینی در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۰ ، به راهنمایی مظفر جمالیان پور ، پایان نامه با عنوان "رابطه بین تمرکز مبتنی بر مشتری و عملکرد شرکت" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    مظفر جمالیان پور
    استاد مشاور
    هدی اسکندر
    استاد داور
    قاسم بولو
    رشته تحصیلی
    حسابداري
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    مدیریت و حسابداری
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۴۵
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۸[۲۴۸]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۱۰۸
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع
    ۱۳:۰۰

    چکیده

    سودآوری شرکت‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی وجود دارد. یکی از مهم‌­­ترین مواردی که باید مدیران شرکت­­ها به آن توجه داشته باشند، مشتریان می‌باشد. در دنیای امروز، مشخص شده­است که این مشتریان هستند که سود و قدرت یک شرکت را تعیین می‌‌کنند و نحوه تعامل و ارتباط با آن‌ها برای شرکت بسیار مهم است. به خصوص اگر شرکت مشتریانی داشته باشد که مقادیر عمده فروش خود را از این شرکت‌ها به دست می‌آورد یا به عبارتی شرکت، تمرکز بر مشتری داشته باشد. به دلیل این‌که ممکن است این مشتریان بر شرکت‌های تأمین‌کننده خود، نفوذ زیادی داشته باشند و به نوعی بر آن‌ها اعمال قدرت کنند و مزایای زیادی با هزینه ضرر نمودن شرکت فروشنده خود به دست آورند، پس ضروری است که تأثیر‌گذاری این مشتریان را بر عملکرد مالی هر دو شرکت‌های تأمین‌کننده و مشتری بسنجیم و با دقت بیشتری بر سر انتخاب مشتری و نحوه ارتباط با آن‌ها بحث کنیم. لذا هدف این پژوهش، بررسی تمرکز مبتنی بر مشتری بر عملکرد شرکت می‌باشد.

    برای دستیابی به هدف مذکور، اقدام به تدوین سه فرضیه شد. در این پژوهش برای تعیین نمونه از روش حذف سامانمند استفاده شد و درنهایت نمونه‌ای شامل ۶۷ شرکت پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار ایران در بازه زمانی ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۱ مورد بررسی قرارگرفت که ۴۰۲ مشاهده سال-شرکت را در اختیار قرار می‌دهد. البته برای بررسی اثر تمرکز بر مشتری بر شرکت‌های تأمین‌کننده و مشتری، نمونه مذکور محدود به شرکت‌هایی شد که عضو بورس و یا فرابورس ایران باشند. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از روش رگرسیون چند متغیره استفاده‌شد.

    نتایج حاصل از پژوهش نشان‌داد که تمرکز بر مشتری اگرچه تا حدودی بر عملکرد شرکت اثر مثبتی می‌گذارد، ولی از طرف دیگر هزینه‌های عمومی و توزیع و فروش شرکت را نیز بالا خواهد برد و به نوعی سود شرکت را کاهش خواهد‌داد. همچنین تمرکز بر مشتری، حاشیه ناخالص شرکت‌های تأمین‌کننده و مشتری را به ترتیب کاهش و افزایش خواهدداد و بیشتر به نفع مشتری خواهد بود تا شرکت تأمین‌کننده آن.

    Abstract

     customer base cuncentration