
الهه خسروی
چارچوب پذیرش مدل های کسب و کار لجستیک دیجیتال درشرکتهای صنعت مواد غذایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
امروزه با توجه به اهمیت روز افزون استفاده از فناوریهای جدید در صنایع، شرکتها در صدد استفاده و بهره برداری از تکنولوژیهای نوین و مطابق با نیاز سازمان برآمدهاند. در این میان با توجه به اهمیت فرآیندهای لجستیکی در طول زنجیره تامین و با توجه به نیازهای جدید مشتریان، بیش از هر زمان دیگری اهمیت بکارگیری زیرساختهای مرتبط با تحول دیجیتال در سازمان ها احساس میشود. به همین منظور مفهومی تحت عنوان لجستیک دیجیتال ظهور یافت. هدف از پیاده سازی لجستیک دیجیتال، ارائه محصول مناسب، با کیفیت مناسب، تحت شرایط مناسب، در مکان مناسب، در زمان مناسب، به مشتری مناسب و با قیمیت مناسب است. در همین راستا هدف ما در این پژوهش پیاده سازی چارچوب پذیرش لجستیک دیجیتال با استفاده از مدل پذیرش فناوری در صنایع غذایی ایران بود که در ابتدا به شناسایی تحول دیجیتال، پذیرش تکنولوژی و لجستیک دیجیتال پرداختیم، سپس با خبرگان فعال در حوزه واردات برنج به مصاحبه پرداختیم و معیارها و زیر معیارهای موثر بر پذیرش لجستیک دیجیتال را شناسایی کردیم. به منظور انجام تحلیل کیفی پژوهش از روش تحلیل مضمون و به منظور کمی سازی اهداف کیفی از روش فرایند تحلیل شبکه ایی ANP استفاده کردیم. در ساختار پذیرش لجستیک دیجیتال معیارها شامل تکنولوژی و پلتفرم، خدمات مبتنی بر داده، نوآوری باز و حمایت رهبری و ساختار سازمانی هستند و این معیارها شامل زیر معیارهایی تحت عناوین بهبود کارایی و بهره وری، امنیت و حفظ حریم خصوصی داده ها، دقت و قابلیت اطمینان، دید زمان واقعی، قابلیت یکپارچه سازی با سایر نرم افزار ها، کاربرپسند بودن، امکان تجزیه و تحلیل داده و گزارشات هوش تجاری، افزایش همکاری مابین ذی نفعان، مقیاس پذیری و مقرون به صرفه بودن هستند که این زیر معیارها بر پذیرش ساختار حاصل از تحول دیجیتال در صنعت لجستیک تاثیر گذار خواهند بود.
کلید واژگان: تحول دیجیتال، لجستیک، لجستیک دیجیتال، مدل پذیرش فناوریTAM، فرآیند تحلیل شبکهایی ANP
- Abstract
-
Nowadays, due to the increasing importance of using new technologies in industries, companies are trying to use and exploit new technologies according to the needs of the organization. In the meantime, due to the importance of logistics processes along the supply chain and new needs of customers, the importance of using infrastructure related to digital transformation in organizations is felt more than ever. For this purpose, a concept called digital logistics emerged. The purpose of implementing digital logistics is to provide the right product, with the right quality, under the right conditions, in the right place, at the right time, to the right customer and at the right price. In this regard, our goal in this research was to implement the digital logistics acceptance framework using the technology acceptance model in Iran's food industry, which at first identified digital transformation, technology acceptance and digital logistics, then interviewed experts active in the field of rice import. We paid and identified the criteria and sub-criteria affecting the adoption of digital logistics. In order to conduct a qualitative analysis of the research, we used the theme analysis method, and in order to quantify the qualitative goals, we used the network analysis process method (ANP). In the digital logistics acceptance structure, the criteria include technology and platform, data-based services, open innovation and leadership support and organizational structure, and these criteria include sub-criteria under the headings of improving efficiency and productivity, security and data privacy, accuracy And reliability, real-time visibility, ability to integrate with other software, user-friendliness, the possibility of data analysis and business intelligence reports, increasing cooperation between stakeholders, scalability and cost-effectiveness, which these sub-criteria will affect the acceptance of the structure resulting from the digital transformation in the logistics industry.
Keywords: digital transformation, logistics, digital logistics, technology acceptance model (TAM), network analysis process (ANP)