
کیان سیدین
مدل شایستگی مدیران ارشد فعال بر شرکت های فناوری محور
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
ورود به عصر تکنولوژیک جدید، باعث بوجود آمدن تغییرات اساسی و سریع در سازمانها و کسب و کارها شده است. این تغییرات تنها محدود به ظهور تکنولوژیها و محصولات جدید نمی باشد بلکه محدوده اثر آن ها گسترده تر و پیچیده تر میباشد و مواردی همچون فرهنگ سازمانی و سرمایه های انسانی را نیز در بر میگیرد.
یکی از این موارد، موضوع شایستگیهای مورد نیاز و متناسب با بازار کار جدید است تا بدوین وسیله با عملکرد مناسب و بهرهوری بالا، از حداکثر ظرفیت های تکنولوژی های جدید استفاده شود. این تغییرات در شایستگیها تنها مختص به لایه ای خاص از یک سازمان نبوده و تمامی ردههای سازمانی با درجات متفاوت، باید با آن مواجه شوند. در همین راستا در این پژوهش برای بررسی شایستگیهای جدید و مورد نیاز مدیران ارشد شرکت های تکنولوژی محور، آگهیهای شغلی منتشر شده در وبسایتهای کاریابی با استفاده از روشهای هوشمند متن کاوی مورد بررسی قرار گرفت و بر همین اساس، خوشههای کارکردی مدیران ارشد و عباراتی که مشخص کننده یک شایستگی بودند، شناسایی و استخراج شد. پس از این مرحله، تعداد رخدادهای هر یک از شایستگیها در خوشه های مدیران ارشد بدست آمده و بر همین اساس یک طبقه بندی کلی و مدلی از شایستگی های مدیران ارشد، ایجاد شد.
نتایج بدست آمده از این پژوهش، حوزههای کارکردی مدیران ارشد را در ۱۱ خوشه مالی، منابع انسانی، فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه، محصول، بازاریابی، مهندسی، عملیات، فروش، مدیریت امور مشتریان و توسعه کسب و کار شناسایی کرده است و شایستگیهای مدیران ارشد را در ۴ دسته مهارتهای حرفهای، دانش عمومی کسب و کار، دانش تخصصی و دانش دیجیتال دسته بندی نموده است.
- Abstract
-
Entering the new technological era has caused fundamental and rapid changes in organizations and businesses. These changes are not only limited to the emergence of new technologies and products, but the scope of their effect is wider and more complex and includes things such as organizational culture and human capital.
One of these cases is the subject of required competencies and appropriate to the new labor market, so that the maximum capacity of new technologies can be used in order to use the device with proper performance and high productivity. These changes in competencies are not only specific to a certain layer of an organization and all organizational levels with different degrees must face it. In this regard, in this research, in order to investigate the new and required competencies of senior managers of technology-oriented companies, job advertisements published on job search websites were analyzed using intelligent text mining methods, and based on this, the functional clusters of senior managers and phrases that It was identified and extracted that were the characteristics of their merits. After this stage, the number of occurrences of each of the competencies in the clusters of senior managers was obtained, and based on this, a general taxonomy and model of the competencies of senior managers was created.
The results obtained from this research have identified the functional areas of senior managers in ۱۱ clusters of finance, human resources, information technology, project management, product, marketing, engineering, operations, sales, customer affairs management and business development, and the competencies of managers Has >