
فرزانه امجدی
تاثیر قیمتهای خوشه ای بر بازدهی مورد انتظار سهام
- دانشجو
- فرزانه امجدی
- استاد راهنما
- میثم امیری
- استاد مشاور
- مسلم پیمانی فروشانی
- استاد داور
- امیرحسین ارضاء
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- مدیریت و حسابداری
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۴۵
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۷[۲۴۷]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۱۰۷
- تاریخ دفاع
- ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۱۲:۰۰
- چکیده
-
قیمتهای خوشهای، تمایل معاملاتی است که در برخی قیمتها بیشتر از سایرین اتفاق میافتد. این پدیده شناخته شده در طول زمان و در بازارهای مالی مختلف فراگیر است. هنگامی که قیمتها خوشهای میشوند، معاملهگران به مجموعه کاملی از قیمتها دسترسی ندارند و بنابراین ممکن است قیمت واقعی اوراق بهادار (قیمت ذاتی) در دسترس نباشد. در نتیجه، بازار قادر به پردازش و توزیع کارآمد اطلاعات نیست که به نوبه خود مانع از فرایند کشف قیمت میشود که با کارایی بازار در تضاد است؛ بنابراین قیمتهای خوشهای میتواند قابلیت پیش بیتی بازدهی را فراهم کند. برایناساس در پژوهش حاضر جهت بررسی تأثیر قیمتهای خوشهای بر بازده مور انتظار در بورس تهران از دو روش گشتاور تعمیمیافته و تحلیل پرتفوی استفاده نمودیم. نتایج نشان دادند که رابطه بین خوشهبندی قیمت و بازده مورد انتظار طبق مدل ۴ عاملی فاما و فرنچ منفی و درعینحال معنادار است. ولی در روش گشتاور تعمیمیافته این رابطه مورد تأیید فرار نگرفت.
- Abstract
-
Price clustering are the tendency for trades to occur at some prices more than others. This well-known phenomenon is widespread over time and in different financial markets. When prices are clustered, traders do not have access to the full set of prices and therefore the true price of the security (intrinsic price) may not be available. As a result, the market is unable to efficiently process and distribute information, which in turn hinders the price discovery process, which is in conflict with market efficiency; Therefore, cluster prices can provide the ability to pre-bitrate returns. Therefore, in the current study, we used two methods of generalized torque and portfolio analysis to investigate the effect of cluster prices on expected returns in Tehran Stock Exchange. The results showed that the relationship between price clustering and expected returns according to Fama and French's ۴-factor model is negative and at the same time significant. But in the generalized method of moments, this relationship was not confirmed.