
امیرحسین میر
رابطه اثربخشی هسئت مدیره و کمیته حسابرسی با استراتژی تجاری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- ساعت دفاع
- چکیده
-
بی شک یکی از مهمترین پدیدههای هزاره سوم رشد چشمگیر و روزافزون فناوری اطلاعات و تاثیر آن برتمامی جوانب زندگی بشر به خصوص کسب و کار است. تغییرات مداوم محیطی، بقای سازمانها را به اشکال مختلف تهدید میکند. بنابراین بنگاهها جهت ادامه حیات خود نیازمند اتخاذ رویکرد استراتژیک مناسب هستند. استراتژی تجاری نشان میدهد که یک سازمان چطور باید در یک صنعت خاص رقابت یا همکاری کند. با توجه به تغییرات بسیار بالای بازار و رقابت شدید بین شرکتهای تجاری، سازمانها برای بقای خود استراتژی تجاری مناسبی را انتخاب میکنند تا با توجه به شرایط محیطی، حداکثر بهرهبرداری از امکانات موجود در سازمان خود را داشته باشند. هیئت مدیره و کمیتة حسابرسی که زیرمجموعة آن محسوب میشود، نقش مهم و کلیدی در پایهریزی و اجرای استراتژیهای شرکت دارند. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اثربخشی هیئت مدیره و کمیته حسابرسی با استراتژی تجاری است.
به منظور دستیابی به این هدف دو فرضیه تدوین شد. جهت آزمون فرضیه ها نمونهای متشکل از ۱۳۰ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ انتخاب گردید و رگرسیون لجستیک به کار برده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین اثربخشی هیئت مدیره و استراتژی تهاجمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اما بین اثربخشی کمیته حسابرسی و استراتژی تهاجمی رابطه منفی و معناداری وجود ندارد.
- Abstract
-
Undoubtedly, one of the most important phenomena of the third millennium is the significant and increasing growth of information technology and its impact on all aspects of human life, especially business. Continuous environmental changes threaten the survival of organizations in various ways. Therefore, companies need to adopt a suitable strategic approach in order to continue their existence. Business strategy shows how an organization should compete or cooperate in a particular industry. Due to the very high changes in the market and the intense competition between commercial companies, organizations choose a suitable business strategy for their survival in order to make maximum use of the facilities available in their organization according to the environmental conditions. . The board of directors and the audit committee, which is considered as its subgroup, play an important and key role in establishing and implementing the company's strategies. Therefore, the purpose of this research is to investigate the relationship between the effectiveness of the board of directors and the audit committee with business strategy. In order to achieve this goal, two hypotheses were formulated. In order to test the hypotheses, a sample consisting of ۱۳۰ companies accepted in the Tehran Stock Exchange during the years ۱۳۹۳ to ۱۴۰۱ was selected and logistic regression was used. The results of the research show that there is a positive and significant relationship between the effectiveness of the board of directors and aggressive strategy. However, there is no significant negative relationship between the effectiveness of the audit committee and aggressive strategy.