امیرحسین میر

امیرحسین میر

عنوان پایان‌نامه

رابطه اثربخشی هسئت مدیره و کمیته حسابرسی با استراتژی تجاری



    استاد راهنما
    هدی اسکندر
    استاد مشاور
    ماندانا طاهری
    استاد داور
    مریم گل محمدی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

      

    بی شک یکی از مهمترین پدیده­های هزاره سوم رشد چشمگیر و روزافزون فناوری اطلاعات و تاثیر آن برتمامی جوانب زندگی بشر به خصوص کسب و کار است. تغییرات مداوم محیطی، بقای سازمان­ها را به اشکال   مختلف تهدید می­کند. بنابراین بنگاه­ها جهت ادامه حیات خود نیازمند اتخاذ رویکرد استراتژیک مناسب هستند. استراتژی تجاری نشان می­دهد که یک سازمان چطور باید در یک صنعت خاص رقابت یا همکاری کند. با توجه به تغییرات بسیار بالای بازار و رقابت شدید بین شرکت­های تجاری، سازمان­ها برای بقای خود استراتژی تجاری مناسبی را انتخاب می­کنند تا با توجه به شرایط محیطی، حداکثر بهره­برداری از امکانات موجود در سازمان خود را داشته باشند. هیئت مدیره و کمیتة حسابرسی که زیرمجموعة آن محسوب می­شود، نقش مهم و کلیدی در پایه­ریزی و اجرای استراتژی­های شرکت دارند. از این­رو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اثربخشی هیئت مدیره و کمیته حسابرسی با استراتژی تجاری است.

      به منظور دستیابی به این هدف دو فرضیه تدوین شد. جهت آزمون فرضیه ها نمونه­ای متشکل از ۱۳۰ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ انتخاب گردید و رگرسیون لجستیک به کار برده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می­دهد که بین اثربخشی هیئت مدیره و استراتژی تهاجمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. اما بین اثربخشی کمیته حسابرسی و استراتژی تهاجمی رابطه منفی و معناداری وجود ندارد.

    Abstract

      Undoubtedly, one of the most important phenomena of the third millennium is the significant and increasing growth of information technology and its impact on all aspects of human life, especially business. Continuous environmental changes threaten the survival of organizations in various ways. Therefore, companies need to adopt a suitable strategic approach in order to continue their existence. Business strategy shows how an organization should compete or cooperate in a particular industry. Due to the very high changes in the market and the intense competition between commercial companies, organizations choose a suitable business strategy for their survival in order to make maximum use of the facilities available in their organization according to the environmental conditions. . The board of directors and the audit committee, which is considered as its subgroup, play an important and key role in establishing and implementing the company's strategies. Therefore, the purpose of this research is to investigate the relationship between the effectiveness of the board of directors and the audit committee with business strategy. In order to achieve this goal, two hypotheses were formulated. In order to test the hypotheses, a sample consisting of ۱۳۰ companies accepted in the Tehran Stock Exchange during the years ۱۳۹۳ to ۱۴۰۱ was selected and logistic regression was used. The results of the research show that there is a positive and significant relationship between the effectiveness of the board of directors and aggressive strategy. However, there is no significant negative relationship between the effectiveness of the audit committee and aggressive strategy.