سیدامیر عباس زاده

سیدامیر عباس زاده

عنوان پایان‌نامه

واکاوی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی خط مشی دولت هوشمند



    دانشجو سیدامیر عباس زاده در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی هادی خان محمدی ، پایان نامه با عنوان "واکاوی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی خط مشی دولت هوشمند" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    هادی خان محمدی
    استاد مشاور
    حبیب رودساز
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    امروزه تنها به الکترونیکی کردن خدمات نمی‌توان اکتفا کرد. باتوجه‌به رتبه بالای ایران در دو حوزه زیرساخت و منابع انسانی، زمینه هوشمندسازی در ایران فراهم است. حرکت به سمت هوشمندی خود را در ارزیابی مشخصه‌های مشارکت الکترونیک، سهولت کسب‌وکار و خدمات آنلاین نشان خواهد داد. هدف این پژوهش واکاوی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی خط‌مشی دولت هوشمند است.

    با بررسی مفهوم دولت هوشمند، ابعاد آن، پیچیدگی ارتباطات نهادی و بررسی تجربه کشورهای پیشرو در این زمینه، نظریه ون میتر و ون هورن از زیرمجموعه‌های رویکرد بالا به پایین در پیاده‌سازی خط‌مشی برگزیده شد. در تبیین دولت هوشمند، کارکردها، خروجی‌ها و دستاوردهای آن از تعریف و مدل گیل و گارسیا (۲۰۱۶)، کانکانهالی (۲۰۱۹) و چن ما (۲۰۲۱) استفاده شد و سؤالات فرعی ناظر به چارچوب نظری اتخاذشده تولید شدند.

    روش کیفی کمی با تأکید بر بخش کیفی مدنظر پژوهشگر بوده است. نمونه‌ها در هر دو بخش به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. جامعه مخاطب بخش کیفی ۱۶ نفر از خبرگان فعال حوزه تحول اداری و تحول دیجیتال بودند. در نتیجه استفاده از روش تحلیل مضمون، ۱۴ مضمون سازمان‌دهنده به دست آمد. قوت تحلیل با محاسبه ضریب کاپای کوهن و نتیجه ۰.۷۹ تأیید شد. در گام دوم با استفاده از مضامین پایه، سؤالات پرسشنامه اهمیت عملکرد طراحی شدند که در نهایت با تحصیل ۱۷ پاسخ از مسئولین، کارشناسان و فعالین بخش خصوصی، اولویت‌بندی عوامل از طریق تکنیک تحلیل اهمیت عملکرد انجام شد.

    نتیجه این پژوهش شناخت و اولویت بندی عواملی بود که در پیاده‌سازی خط‌مشی دولت هوشمند نقش ویژه دارند. تقویت نظام حکمرانی در زمینه هوشمندسازی، از بین بردن زمینه‌های تعارض منافع و مقاومت سازمانی به صورت نرم با طراحی فرایند تغییر، سهولت جریان داده تحت ضوابط حاکمیت داده از مرحله ایجاد تا امحا، عزم جدی حاکمیت در سطح محلی، ملی و منطقه ای، ایجاد زیست بوم دولت هوشمند با همکاری و مشارکت بخش عمومی و خصوصی در توسعه خدمات و رفع انحصار در ارائه آن، سهولت کاربری در اخذ خدمات موردنیاز با هدف رضایت مندی شهروندان، تصویرسازی از آینده برای منابع انسانی در این حوزه، همراستاسازی منافع مدیران و مجریان با میزان پیاده‌سازی دولت هوشمند، استفاده از مجموعه‌های اندیشه ورز و رسانه در راستای استفاده از فرصت‌ها و رسیدگی به دغدغه‌های روز جامعه، پایش مداوم سنجه‌های عملکردی دولت هوشمند با هدف افزایش بهره وری، بازآفرینی خدمات و فرایندهای ارائه خدمت متناسب با فناوری‌های نوین، هزینه زایی برای ترک فعل‌ها در حوزه دولت هوشمند، تامین مالی پروژه‌های دارای اولویت به خصوص در حوزه خدمات پایه با تأکید بر رویکردهای جمع سپاری و در نهایت عامل تقویت زیرساخت‌های فیزیکی با نگاه بلندمدت به عنوان عوامل کلیدی موفقیت در پیاده‌سازی خط‌مشی دولت هوشمند واکاوی شدند که سه مورد اول به عنوان عوامل نیاز به تمرکز از جانب دولت و مورد آخر به عنوان اتلاف منابع و مابقی به عنوان عوامل نیاز به حفظ رویه یا اولویت پایین رتبه بندی شدند.

      

    کلیدواژگان: اجرای خط‌مشی،   تحلیل، تحول دیجیتال، خط‌مشی دولت هوشمند، خط‌مشی‌گذاری فناوری و نوآوری، روش آمیخته، عوامل کلیدی موفقیت، فضای مجازی، کلان داده   

      

    Abstract

      

    Nowadays, it is not enough to only make services electronic. Due to Iran's high ranking in the two fields of infrastructure and human resources, the basis of smartness is available in Iran. The move towards smartness will show itself in evaluating the characteristics of e-participation, ease of doing business and online services. The purpose of this research is to analyze the critical success factors in implementing the smart government policy.

    By examining the concept of smart government, its dimensions, the complexity of institutional communication and the experience of leading countries in this field, Van Meter and Van Horn's theory was selected from the subsets of the top-down approach in policy implementation. In explaining the smart government, its functions, outputs and outcomes, the definition and model of Gill and Garcia (۲۰۱۶), Kankanhali model (۲۰۱۹) and Chen Ma (۲۰۲۱) were used, and sub-questions related to the theoretical framework were produced.

    The quantitative qualitative method with an emphasis on the qualitative part has been the focus of the researcher. The samples in both sections were selected purposefully. The audience of the qualitative section was ۱۶ active experts in the field of administrative transformation and digital transformation. As a result of using the theme analysis method, ۱۴ organizing themes were obtained.

      The strength of the analysis was confirmed by calculating Cohen's kappa coefficient and the result was ۰.۷۹. In the second step, using the organizing themes, the questions of the importance of performance questionnaire were designed, and finally, after receiving ۱۷ answers from officials, experts and activists of the private sector, prioritization of factors was done through the IPA technique .

    The result of this research was the recognition and prioritization of the factors that play a special role in the implementation of the smart government policy. Strengthening the governance system in the field of smartness, eliminating the areas of conflict of interests and organizational resistance in a soft way by designing the change process, ease of data flow under the rules of data governance from the stage of creation to deletion, the serious will of governance at the local, national and regional levels. Creating a smart government ecosystem by creating cooperation and participation of the public and private sectors in the development of services and eliminating monopoly in its provision, ease of use in obtaining the required services with the aim of satisfying citizens, imaging the future for human resources in this area, aligning the interests of managers and Executives with the level of implementation of the smart government, the use of think tanks and media in order to take advantage of the opportunities and address the daily concerns of the society, continuous monitoring of the performance metrics of the smart government with the aim of increasing productivity, re-creating services and appropriate service delivery processes With new technologies, cost generation for no actions in the field of smart government, financing of priority projects, especially in the field of basic services, with an emphasis on crowdsourcing approaches, and finally, the factor of strengthening physical infrastructure with a long-term perspective as critical success factors. In the implementation of the smart government policy, it was analyzed that the first three cases were ranked as factors requiring concentration from the government, the last case as a waste of resources, and the rest as factors requiring the maintenance of procedures or low priority.

      

    Key words: analysis, big data, critical success factors, cyberspace, digital transformation, mixed method, policy implementation, Smart government policy, technology and innovation policymaking