
مینا افتخاری
تحلیل کاربردهای علوم شناختی در دانش خط مشی گذاری عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
چکیده
هدف: خطمشیگذاری می تواند تحت تأثیر عوامل شناختی مختلفی از جمله باورها، ارزش ها و سوگیریهای شناختی افراد درگیر در این فرایند قرار گیرد. این عوامل می توانند نحوه درک خط مشی گذاران از مسائل، تجزیه و تحلیل اطلاعات و تصمیم گیری را شکل دهند؛ از این رو بررسی مبانی شناختی خطمشی گذاری عمومی بسیار مهم است و درک این که چگونه فرآیندهای شناختی بر تصمیمها تأثیر میگذارند، به شناسایی چالشهای بالقوه، بهبود کیفیت تصمیمگیری و خطمشیگذاری آگاهانهتر و مؤثرتر کمک میکند.
با توجه به آن چه بیان شد، پژوهش حاضر جهت بررسی نقش کاربردی علوم شناختی در شکلدهی و بهینهسازی فرآیندهای خطمشیگذاری عمومی انجام شده است. این مطالعه با بررسی دقیق مبانی شناختی خطمشیگذاری، به دنبال آشکارسازی رویکردهای نوآورانه برای ایجاد خطمشیهایی است که نه تنها به چالشهای معاصر پاسخ میدهند، بلکه با پیچیدگیهای شناخت انسانی نیز هماهنگ هستند.
روش: گردآوری تمامی کاربردهای طرح شده در ادبیات، از طریق مروری جامع و سیستماتیک میسر خواهد بود. در این روش، علاوه بر پاسخ به سؤالهای پژوهشی، میتوان شکافهای موجود در یک حوزه را شناسایی و به محققان معرفی کرد؛ بنابراین جهت انجام مرور سیستماتیک، مواردی از جمله پایگاههای داده، کلمات کلیدی و استراتژیهای جست وجو تعیین گردیده و پژوهشهای مرتبط با هدف پژوهش حاضر شناسایی شدند. سپس با بررسی و تحلیل محتوای مطالعات منتخب با رویکرد قیاسی تحلیل محتوای کیفی، مضامین فرعی از منابع مذکور استخراج گردیده و پاسخ سؤالهای پژوهش یافت شد.
یافتهها: ابتدا علومشناختی در تشخیص مسائل اولویتدار و سپس در تعریف صحیح آنها به خطمشیگذاران کمک می نماید. در گام بعد این دانش، انتخاب میان گزینه های مختلف و تدوین خطمشی را تسهیل نموده و سبب می گردد تا خط مشیهایی مؤثر به لحاظ اثربخشی نتایج طراحی شوند. به هنگام پیادهسازی، استفاده از اصول علوم شناختی باعث فهم دقیق دستورالعمل و کارایی در اجرای خط مشی ها گردیده و در مقطع ارزیابی، از انحراف خطمشی از عقلانیت در بررسی پیامدهای خط مشی جلوگیری می کند. در نهایت این علم، با ارائه مدلهای مختلف در بهبود تجزیه و تحلیل خط مشی ها نیز اثرگذار خواهد بود.
نتیجه گیری: در مجموع می توان نتیجه گرفت که با در نظر گرفتن زمینه و متغیرهای شناختی در دانش خط مشیگذاری عمومی، می توان در هر یک از مراحل آن اثرگذار بود و سبب بهبود نتایج آن گردید.
ارزش: این پژوهش کاوشی سیستماتیک از ادبیات موجود در مورد خطمشیگذاری شناختی را ارائه میدهد.
- Abstract
-
Abstract Objective: Policy making can be affected by various cognitive factors, including beliefs, values and cognitive biases of the people involved in this process. These factors can shape the way policy makers understand issues, analyze information and make decisio Therefore, it is very important to investigate the cognitive foundations of public policy making, and understanding how cognitive processes affect decisions helps to identify potential challenges, improve the quality of decision making, and make more informed and effective policy making. According to what has been said, the present research has been conducted to investigate the applied role of cognitive science in shaping and optimizing public policy making processes. By carefully examining the cognitive foundations of policymaking, this study seeks to reveal innovative approaches to creating policies that not only respond to contemporary challenges, but also harmonize with the complexities of human cognition. Method: It will be possible to collect all the proposed applications in the literature through a comprehensive and systematic review. In this method, in addition to answering research questions, gaps in a field can be identified and introduced to researchers; Therefore, in order to conduct a systematic review, items such as databases, keywords and search strategies were determined and researches related to the purpose of the current research were identified. Then, by examining and analyzing the content of selected studies with the comparative approach of qualitative content analysis, sub-themes were extracted from the mentioned sources and the answers to the research questions were found. Findings: First, cognitive science helps policymakers in identifying priority issues and then in defining them correctly. In the next step, this knowledge facilitates the choice between different options and the formulation of policies and causes effective policies to be designed in terms of the effectiveness of the results. During the implementation, the use of the principles of cognitive science leads to a detailed understanding of the instructions and efficiency in the implementation of the policies, and during the evaluation stage, it prevents the deviation of the policy from rationality in the examination of the consequences of the policy. Finally, this science will be effective in improving the analysis of policies by presenting different models. Conclusion: In general, it can be concluded that by considering the context and cognitive variables in the knowledge of public policy, it is possible to be effective in each of its stages and improve its results. Value: This research presents a systematic exploration of the existing literature on cognitive policy making.