امیر دالوند

امیر دالوند

عنوان پایان‌نامه

نقش دیپلماسی گردشگری در توسعه صنعت گردشگری ایران



    دانشجو
    امیر دالوند
    استاد راهنما
    رحیم زارع
    استاد مشاور
    مهدی کروبی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

    چکیده

    «دیپلماسی بین المللی» یک مفهوم نهادی و کارکردی جدید بوده و عبارتست از ارتباط متعامل و موثر میان سیاستمدارن کشورهای جهان با رعایت حقوق بین المللی در راستای حفظ منافع ملت ها. نخست دیپلماسی بصورت واژه ای مترادف با سیاست خارجی، دیگری حسن روابط بین الملل در سطوح عمومی و دیپلماتیک و سوم حاکمیت قانون که خط مشی های سیاسی یک کشور را رقم می زند. از اینرو با توجه به درهم تنیدگی دیپلماسی عمومی، سیاست خارجی، روابط بین الملل و حاکمیت قانون که می تواند برای هرکشور نسخه ای اختصاصی داشته باشد واژه «دیپلماسی بین المللی» تعریف گردید. هدف از انجام پژوهش بررسی نقش دیپلماسی بین المللی در توسعه گردشگری ایران (دیپلماسی گردشگری) است. شیوه تحقیق تحلیی-توصیفی   بر پایه تحلیل محتوای قیاسی نهفته با رویکرد تلفیقی است. نبود سازو کار موثر در روابط دیپلماتیک، درگیر شدن در دوگانه سیاست و توسعه و نبود استراتژی تعامل پایدار جمهوری اسلامی ایران را به کشوری نسبتا منزوی در صحنه بین الملل تبدیل نموده است. عدم دانش کافی و بهرگیری از ظرفیت های ژئواستراتژیکی، ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی در تمام حوزه ها، مساله محور بودن به جای برنامه محور بودن، وزن سنگین دیدگاه ایدئولوژیکی پنهان، عدم باور عملی حاکمیت و عزم ملی به توسعه و اجرای گردشگری مطابق با شرایط بین المللی به عنوان فصل مشترک سیاست، اقتصاد و فرهنگ، به عنوان عوامل درونزاد و نفوذ امپریالیسم جهانی در کشورهای درحال توسعه، مخدوش نمودن تصویر ایران در اذهان بین المللی و تا حدی تحریم ها علیه ایران به عنوان عوامل برونزاد، مهم ترین عوامل عدم توسعه گردشگری ایران به شمار می روند. طبق نتایج سه دسته عوامل مشتمل بر: ۱- حکمرانی سیاسی؛ اصلاح برنامه ها، رفتارها و خط مشی های سیاسی، همسو کردن دستگاه های اجرایی، روزآمد نمودن روابط بین الملل و مقابله با نظم نوین جهانی با ابزار هوش مصنوعی، اجرای سیاست های گردشگری از طریق دیپلماسی بین المللی، تنش زدایی و پرهیز از دیپلماسی جزیره ای، ۲- حکمرانی اقتصادی؛ حل مناقشات پولی و بانکی(مانند FATF، کنوانسیون پالرمو، CFT و...) و هدفمند کردن تولید، تنوع و در دسترسی به محصولات گردشگری، ۳- حکمرانی فرهنگی؛ نفوذ رسانه، ایجاد تصویر ذهنی منطبق بر واقعیت در ذهن مخاطبان برون مرزی، ذی نفوذ شدن در گروه های بین المللی و لغو هوشمندانه روادید، از مهم ترین اقدامات در توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران به شمار می آیند.

    کلیدواژه‌ها: دیپلماسی بین المللی، توسعه گردشگری، دیپلماسی گردشگری، جمهوری اسلامی ایران.

      

    Abstract

      

    Abstract

      

    “International Diplomacy” is a new institutional and functional concept and consists of interactive and effective communication between politicians of the world's countries, respecting international law, in order to protect the interests of nations. First, diplomacy is a term synonymous with foreign policy, second, good international relations at the public and diplomatic levels, and third, the rule of law, which determines a country's political policies.

    Therefore, the term "international diplomacy" was defined, considering the intertwining of public diplomacy, foreign policy, international relations, and the rule of law, which can have a specific version for each country. The purpose of this research is to examine the role of international diplomacy in the development of Iran’s tourism (tourism diplomacy). The analytical-descriptive research method is based on latent comparative content analysis with an integrative approach. The lack of an effective mechanism in diplomatic relations, involvement in the duality of politics and development, and the lack of a sustainable engagement strategy have turned the Islamic Republic of Iran into a relatively isolated country on the international scene. The lack of sufficient knowledge and utilization of geostrategic, geopolitical, and geoeconomic capacities in all cases, being problem-oriented instead of program-oriented, the heavy weight of the hidden ideological perspective, the lack of practical belief in the sovereignty and national determination to develop and implement tourism in accordance with international conditions as the intersection of politics, economics, and culture, as endogenous factors and the influence of global imperialism in developing countries, distorting the image of Iran in international minds, and to some extent sanctions against Iran as exogenous factors, are considered the most important factors for the lack of development of Iranian tourism. According to the results, three categories of factors include: ۱-Political governance; reforming political programs, behaviors, and policies, aligning executive agencies, updating international relations and confronting the new world order with artificial intelligence tools, implementing tourism policies through international diplomacy, de-escalating tensions, and avoiding island diplomacy, ۲- Economic governance; resolving monetary and banking disputes (such as FATF, Palermo Convention, CFT, etc.) and targeting production, diversification, and access to tourism products, ۳- Cultural governance; media influence, creating a mental image that matches reality in the minds of overseas audiences, gaining influence in international groups, and intelligent visa cancellation are among the most important measures in developing tourism in the Islamic Republic of Iran.

    Keywords: International Diplomacy, Development tourism, Tourism Diplomacy, Islamic Republic of Iran