
محمد پلوئی
تاثیر سهولت خط مشی های بازگشت کالا در یک فروشگاه آنلاین بر قصد خرید مجدد مشتریان ( با نقش تعدیلگری خوشنامی فروشگاه)
- دانشجو
- محمد پلوئی
- استاد راهنما
- محمدرضا کریمی علویجه
- استاد مشاور
- وحید ناصحی فر
- استاد داور
- کبری بخشی زاده برج
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
در سالهای اخیر خرید و فروش اینترنتی و به تبع آن، بازاریابی دیجیتال رشد زیادی پیدا کرده است و بخشی از زندگی روزمره و جزء لاینفک رفتار خرید مردم شده است. در این بین، بخشهای مختلف فرآیند خرید و فروش سنتی، در فضای دیجیتال ابعاد تازه ای پیدا کرده است و یکی از مهمترین قسمتهای فرآیند تجارت الکترونیک یعنی امکان عودت دادن کالای معیوب، اشتباه و یا ناپسند برای مشتری، بیش از پیش برای مشتریان اینترنتی اهمیت پیدا کرده است. باتوجه به این موضوع که در فرآیند خرید سنتی و فیزیکی، مشتری در حضور فروشنده امکان بررسی و آزمودن محصول مورد نظر را داشت و این امکان در تجارت به شکل اینترنتی میسر نیست، نبود روند، سازوکار و قوانین مشخص و روشن برای بازگشت کالای معیوب، اشتباه و یا ناپسند در یک فروشگاه اینترنتی میتواند دافعه ای قوی و مانعی بزرگ برای فروش برخط محصولات آن فروشگاه ایجاد کند و در ابعاد کلان به اقتصاد دیجیتال کشور آسیب بزند. بالطبع با سهولت قوانین بازگشت کالا در یک فروشگاه آنلاین، اعتماد مشتریان برخط به خرید اینترنتی بیشتر شده و در ابعاد کلان باعث رشد صنعت تجارت الکترونیک خواهد شد. باتوجه به این موضوع مهم، این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر سهولت خط مشیهای بازگشت کالا در یک فروشگاه آنلاین بر قصد خرید مجدد مشتریان با نقش تعدیلگری خوشنامی فروشگاه است. این پژوهش مشتریان شاخص ترین فروشگاه آنلاین ایران در زمان تدوین این پژوهش (سال ۱۴۰۱) یعنی دیجیکالا را به عنوان نمونه آماری هدف قرار داده است. مدل پیشنهادی پژوهش با استفاده از ادبیات موجود در زمینه سنجش سهولت خط مشی بازگشت کالا، انصاف درک شده از خدمات بازگشت کالا، کیفیت درک شده از خدمات بازگشت کالا، خوشنامی فروشگاه آنلاین و قصد خرید مجدد مشتریان ارائه گردید. در این پژوهش بر اساس جدول مورگان با جامعه نامحدود از مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در فضای مجازی تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری خوشهای استفاده گردید. در این پژوهش از پرسشنامههای استاندارد در پژوهشهای پیشین استفاده گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای دادهها و آزمون فرضیهها از نرم افزارهای و PLS استفاده شده است. نتایج دادهها نشان داد سهولت قوانین بازگشت کالا، کیفیت و انصاف درک شده مشتریان از این قوانین و خوشنامی فروشگاه آنلاین بر قصد خرید مجدد مشتریان از این فروشگاه تاثیرگذار میباشد.
- Abstract
-
In recent years, online shopping and, as a result, digital marketing has grown a lot and has become a part of everyday life and an integral part of people's shopping behavior. In the meantime, different parts of the traditional buying and selling process have gained new dimensions in the digital space, and one of the most important parts of the e-commerce process, which is the possibility of returning defective, wrong, or unpleasant products for the customer, is more important than ever for Internet customers.
Considering the fact that in the traditional and physical purchase process, the customer had the opportunity to check and test the desired product in the presence of the seller, and this possibility is not available in the online business, the absence of clear procedures, mechanisms and rules for the return of defective goods. A mistake or a bad thing in an online store can create a strong repulsion and a big obstacle for the online sale of that store's products and damage the country's digital economy on a large scale. Of course, with the ease of return rules in an online store, online customers' trust in online shopping will increase and will cause the growth of the e-commerce industry on a large scale. According to this important issue, this research seeks to investigate the effect of the ease of product return policies in an online store on customers repurchase intention with the moderating role of the store's reputation. This research has targeted the customers of the most prominent online store in Iran at the time of compiling this research (year ۲۰۲۲), i.e., Digikala, as a statistical sample. The proposed research model was presented using the existing literature in the field of measuring the ease of product return policy, the perceived fairness of product return services, the perceived quality of product return services, the reputation of the online store, and customers repurchase intentions. In this research, ۳۸۴ people were selected as a sample based on Morgan's table with an unlimited community of Digikala online store customers in the online space. Cluster sampling method was used to collect data. In this research, standard questionnaires have been used in previous researches. and PLS software were used to analyze data and test hypotheses. The results of the data showed that the ease of product return rules, the perceived quality and fairness of these rules, and the reputation of the online store have an effect on the intention of customers to buy again from this store.