
حامد باباعلی
شناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت درمدیریت کیفیت تامین کنندگان زنجیره تامین خدمات پشتیبانی ماشین های خودپرداز بانکی
- دانشجو
- حامد باباعلی
- استاد راهنما
- سیدمحمدعلی خاتمی فیروزآبادی
- استاد مشاور
- محمدتقی تقوی فرد
- استاد داور
- مقصود امیری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
محیط کسب و کار جهانی امروز سازمان ها را به سمت تمرکز بر بهبود کیفیت به منظور جهانی سازی استراتژی کیفیت خود سوق داده است. در این میان اولین لایه ای که توجه به آن از منظر کیفی در زنجیره های تامین مطرح می باشد تامین کنندگان هستند. از طرف دیگر به طور خاص تمرکز تحقیق حاضر بر ارائه خدمات پشتیبانی ماشینهای خودپرداز بانکی می باشد که با توجه به شناسائی مسائل در این بخش، محقق تصمیم به تمرکز بر این حوزه به عنوان مورد مطالعه داشته است . تحقیق حاضر با توجه به شکافهای موجود به دنبال شناسائی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت کیفیت تامین کنندگان در زنجیره تامین خدمات پشتیبانی ماشین های خودپرداز بانکی ، وزن دهی و اولویت بندی این عوامل و همچنین تبیین و تحلیل ارتباط این عوامل با یکدیگر می باشد . تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحلیل اطلاعات توصیفی می باشد . در این تحقیق ۱۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب می شود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند می باشد. ابزارهای جمع اوری اطلاعات تحقیق حاضر شامل مصاحبه و پرسشنامه می باشد. مصاحبه شامل پرسش زیر می باشد :
عوامل کلیدی موفقیت برای مدیریت کیفیت تامین کنندگان در زنجیره تامین خدمات پشتیبانی ماشین های خودپرداز بانکی شامل چه مواردی می باشد؟
پرسشنامه در برگیرنده عوامل استخراجی بوده و ارتباط بین عوامل از طریق این پرسشنامه اندازه گیری می شود و برای تجزیه و تحلیل آن از دو روش دیمتل و فرآیند تحلیل شبکه ای استفاده می شود . روایی آن با استفاده از نظر اساتید و برای اندازه گیری پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده خواهد شد . برای اولویت بندی عوامل و وزن دهی به آن ها با توجه از معیارهای ، هزینه ، کیفیت ، انعطاف پذیری اعضاء زنجیره ، شفافیت و وضوح ، توسعه تامین کننده و کنترل تامین کننده ، استفاده گردیده است . بر اساس روش تحلیل محتوا و مصاحبه با خبرگان ۲۰ عامل اصلی به عنوان عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت کیفیت تامین کنندگان زنجیره تامین خدمات پشتیبانی ماشینهای خودپرداز بانکی بدست آمد که در نهایت عوامل مزبور اولویت بندی شد و بر اساس وزن بدست آمده از روش تحلیل شبکه ای مهمترین عوامل تعیین گردید و رتبه بندی شد. سه عامل " مشارکت مدیریت ارشد در بهبود سیستم کیفیت تامین کننده " ، " یکپارچگی تامین کننده " و " انتخاب تامین کننده مناسب " بعنوان سه عامل دارای بالاترین وزن و اولویت شناسایی گردیدند . بر اساس نتایج بدست آمده از روش دیمتل، " مشارکت مدیریت ارشد در بهبود سیستم کیفیت تامین کننده " و " انتخاب تامین کننده " مناسب عواملی هستند که بر تمامی عوامل اثرگذار می باشند .
- Abstract
-
Today's global business environment has led organizations to focus on quality improvement in order to globalize their quality strategy. In the meantime, the first layer that needs attention from a quality point of view in supply chains is the suppliers. On the other hand, the current research specifically focuses on the provision of support services for bank ATM machines, and due to the identification of problems in this sector, the researcher has decided to focus on this area as a subject of study. Considering the existing gaps, the present research seeks to identify the key factors of success in managing the quality of suppliers in the supply chain of ATM support services, weighting and prioritizing these factors, as well as explaining and analyzing the relationship between these factors. The current research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data analysis method. In this research, ۱۰ people are selected as samples. The sampling method is purposeful. The data collection tools of this research include interviews and questionnaires. The interview includes the following questions: What are the key success factors for supplier quality management in the supply chain of ATM support services? The questionnaire contains extractive factors and the relationship between the factors is measured through this questionnaire, and for its analysis, two methods of Dimtel and the network analysis process are used. Its validity will be evaluated using the opinions of professors and Cronbach's alpha test will be used to measure reliability. It has been used to prioritize the factors and give weight to them according to the criteria of cost, quality, flexibility of chain members, tra arency and clarity, supplier development and supplier control. Based on the method of content analysis and interviews with experts, ۲۰ main factors were found as the key success factors in the management of the quality of suppliers of the supply chain of bank ATM support services, which were finally prioritized and based on the weight obtained from the network analysis method. The most important factors were determined and ranked. The three factors "participation of the senior management in improving the quality system of the supplier", "integrity of the supplier" and "choosing the right supplier" were identified as the three factors with the highest weight and priority. Based on the results obtained from the Dimtel method, "participation of senior management in improving supplier quality system" and "supplier selection" are suitable factors that affect all factors.