حجت اله جعفری

حجت اله جعفری

عنوان پایان‌نامه

شناسایی ابعاد و بررسی وضعیت رضایت شغلی کارمندان واسط شرکت های عملیاتی بخش گردشگری و نقش عوامل تعدیل کننده، مورد مطالعه: خلبانان شرکت های هواپیمایی ایران



    دانشجو حجت اله جعفری در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۰ ، به راهنمایی سید علی حسینی ، پایان نامه با عنوان " شناسایی ابعاد و بررسی وضعیت رضایت شغلی کارمندان واسط شرکت های عملیاتی بخش گردشگری و نقش عوامل تعدیل کننده، مورد مطالعه: خلبانان شرکت های هواپیمایی ایران " را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    سید علی حسینی
    استاد مشاور
    سیدمجتبی محمودزاده
    استاد داور
    فاطمه یاوری گهر
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    مدیریت و حسابداری
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۴۵
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۸[۲۴۸]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۱۰۸
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع
    ۱۶:۰۰

    چکیده

    این پژوهش با هدف بررسی و ارزیابی وضعیت رضایت شغلی یکی از حساس­ترین شغل­های بخش عملیاتی گردشگری در زمینه حمل­و­نقل هوایی یعنی خلبان­ها انجام شد. در راستای این هدف، با بررسی مفهوم رضایت شغلی در صنعت هواپیمایی و نظریه های مرتبط، عوامل تعیین کننده رضایت شغلی خلبان­های شرکت­های هواپیمایی ایران شناسایی و پس از تعیین وضعیت کنونی رضایت شغلی خلبان­های خطوط هواپیمایی ایران، تاثیر متغیرهای مختلف مانند سن، خواستگاه اجتماعی، ارشدیت و ... بر رضایت شغلی خلبان­های خطوط هواپیمایی ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. این پژوهش از منظر هدف از انجام پژوهش، کاربردی است.   از نظر روش جمع­آوری و تحلیل و بیان نتایج با توجه به آنکه درصدد ارزیابی و نشان دادن وضع موجود می باشد، یک پژوهش پیمایشی توصیفی می باشد. داده­های پژوهش با کمک پرسش­نامه طیف پنج گزینه­ای لیکرت جمع­آوری شده است. در بخش آخر پژوهش هم از تحلیل همبستگی برای آشکار ساختن و سنجش نوع ارتباط بین متغیرها استفاده شده است. دو عامل چالش­برانگیز بودن شغل و سطح استرس شغلی بالا و متوسط به همراه ساعات کاری نامنظم می تواند منجر به مواردی مانند پشیمانی از انتخاب شغل، احساس جالب نبودن شغل در مقایسه با شغل­های دیگر، اجباری بودن و تحمل شغل و در نهایت ترک شغل در برخی افراد شود. به عنوان مثال افرادی که تیپ شخصیتی متناسب با شغل خلبانی ندارند یا افرادی که در برخی مراحل زندگی نمی توانند تعادل بین شغل و مسئولیت­های فردی برقرار کنند. بنابراین لازم است موارد اینچنینی به دقت در بخش منابع انسانی مورد بررسی قرار بگیرند. تعاملات کاری در سه بخش ساز و کارها و فرآیندها، رابطه عمودی با مافوق و رابطه افقی با همکاران مورد بررسی قرار گرفت. در بخش ساز و کارها و فرآیندها، اشتراک دانش در شرکتها مثبت ارزیابی شده است اما احساس خوبی نسبت به دو پارامتر دیگر یعنی توجه به نظرات کارمند و عادلانه بودن ساز و کار ارزیابی وجود ندارد   بررسی داده­های کیفیت رابطه با مافوق نشان می دهد که علیرغم اعتقاد نسبی به متخصص دانستن مافوق، در سایر موارد رابطه خوبی برقرار نیست. بیش از ۵۰ درصد پاسخ­دهندگان احساس می کنند اهمیت چندانی برای مافوق ندارند و رفتار مافوق با آنها با احترام همراه نیست. ۴۱.۶ درصد سطح بالایی از تبعیض و ۳۳.۳ درصد نیز سطح متوسطی از تبعیض را در رفتار مافوق با کارمندان احساس می کنند. برخلاف رابطه با مافوق، داده­های پژوهش نشان دهنده آنست که کیفیت رابطه با همکاران در هر سه مورد دریافت بازخورد از همکاران، احساس کار تیمی و وجود رابطه دوستانه با همکاران از سطح قابل قبولی بین خلبانان شرکتهای هواپیمائی برخوردار است.

      

    Abstract

    This research was conducted with the aim of investigating and evaluating the job satisfaction status of one of the most sensitive jobs in the operational sector of tourism in the field of air tra  ortation, i.e. pilots. In line with this goal, by examining the concept of job satisfaction in the airline industry and related theories, identifying the factors that determine the job satisfaction of Iranian airline pilots, and after determining the current state of job satisfaction of Iranian airline pilots, the effect of various variables Like age, social status, seniority, etc., the job satisfaction of Iranian airline pilots was investigated and analyzed. This research is practical from the point of view of the purpose of conducting the research. In terms of the method of collecting and analyzing and expressing the results, considering that it is trying to evaluate and show the current situation, it is a descriptive survey research. The data of the research has been collected with the help of a five-choice Likert scale questionnaire. In the last part of the research, correlation analysis has been used to reveal and measure the type of relationship between variables. The two factors of job challenge and high and medium job stress level along with irregular working hours can lead to things like regretting choosing a job, feeling that the job is not interesting compared to other jobs, being forced and enduring the job, and finally Some people may quit their jobs. For example, people who do not have a personality type suitable for a pilot's job or people who cannot balance their job and personal responsibilities at some stages of their lives. Therefore, it is necessary to carefully examine such cases in the human resources department. Work interactions were investigated in three parts, mechanisms and processes, vertical relationship with superiors and horizontal relationship with colleagues. In the department of mechanisms and processes, knowledge sharing in companies has been evaluated positively, but there is no good feeling about the other two parameters, i.e. attention to the employee's opinions and the fairness of the evaluation mechanism. Examining the data on the quality of the relationship with superiors shows that Despite the relative belief in the expert knowledge of the superior, in other cases, the relationship is not good. More than ۵۰% of the respondents feel that they are not very important to their superiors and that their superiors do not treat them with respect. ۴۱.۶% feel a high level of discrimination and ۳۳.۳% feel an average level of discrimination in the behavior of superiors with employees. Unlike the relationship with superiors, research data shows that the quality of relationship with colleagues in all three cases of receiving feedback from colleagues, feeling of teamwork and the existence of friendly relationship with colleagues has an acceptable level among the pilots of airline companies.