
پریسا سالاری رفسنجانی پور
شناسایی عوامل انگیزشی سفر گردشگران به شهر کرمان
- دانشجو
- پریسا سالاری رفسنجانی پور
- استاد راهنما
- مهدی کروبی
- استاد مشاور
- اسماعیل قادری
- استاد داور
- فاطمه یاوری گهر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
صنعت گردشگری یکی از اصلی ترین بخش های اقتصادی در جهان است و مهم ترین عامل که به رونق آن کمک می کند شناخت رفتار مصرف کننده می باشد. این شناخت از طریق ارزیابی انگیزه های رانشی و کششی گردشگران حاصل می شود. این انگیزه ها حاصل تاثیرگذاری دو عامل کشش و رانش هستند. عوامل کششی، از جمله دلایل انتخاب مکانی به عنوان مقصد است. به عبارتی ساده تر این عوامل راهنمای گردشگر برای انتخاب و سفر به مقصدی خاص می باشند و اگر این عوامل بیش از عوامل رانشی باشند، احتمال ترک مبدا و شروع سفر بیشتر خواهد بود. عوامل رانشی از درون فرد سرچشمه می گیرند و به عبارتی انگیزه های درونی ترغیب کننده به سفر هستند. اگر این عوامل به اندازه کافی توسط برنامه ریزان و تصمیم گیران در گردشگری ارزیابی و بررسی شوند، می توانند به عوامل کششی در مقصد تبدیل شود.
پژوهش حاضر به بررسی این انگیزه ها در سفر گردشگران به شهر کرمان می پردازد و با اولویت بندی این عوامل به برنامه ریزان حوزه گردشگری کمک می کند تا با شناخت آن ها، نسبت به انجام اموری که در رونق گردشگری در کرمان تاثیر گذار هستند، بپردازند. چرا که این شهر با وجود پتانسیل های متعدد در حوزه گردشگری، همچنان به دور از بازار رقابتی گردشگری باقی مانده است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه توسط گردشگران ورودی حاضر در زمان انجام تحقیق، که به شهر کرمان سفر کرده اند، انجام شده است. پس از جمع آوری داده ها از ۲۰۰نفر نمونه، انگیزه ها با استفاده از روش تایید عاملی مورد بررسی قرار گرفتند. براساس یافتهها، میان عوامل رانشی، عامل فیزیکی و از میان عوامل فیزیکی عامل استراحت و آرامش بیشترین بار عاملی و تأثیر را بر تقاضای سفر گردشگران به شهر کرمان دارد. علاوهبرآن، از میان عوامل کششی، عامل محسوس و از میان عوامل محسوس عامل حملونقل بیشترین بار عاملی و در نتیجه بیشترین تأثیر را بر میزان سفر گردشگران داخلی به شهر کرمان دارد.
واژگان کلیدی: انگیزش[۱]، سفر۲، گردشگر۳، عوامل انگیزشی کششی۴، عوامل انگیزشی رانشی۵
- Abstract
-
The tourism industry is one of the main economic sectors in the world, and the most important factor contributing to its prosperity is understanding consumer behaviour. This understanding is achieved by evaluating the push and pull motivations of tourists. Two factors influence these motivations: push and pull. Pull factors, for instance, are reasons for choosing a location as a destination. In simpler terms, these factors guide the tourist in choosing and travelling to a specific destination, and if these factors outweigh the push factors, the likelihood of leaving the origin and starting the journey will be greater. Push elements originate from within the individual and are essentially internal motivations to travel.
If planners and decision-makers in tourism sufficiently evaluate these factors, they can be converted into pull factors at the destination.
The present research examines these motivations for tourists travelling to the city of Kerman and, by prioritizing these factors, helps tourism planners to recognize them and take actions that impact the tourism boom in Kerman.
Despite the city's numerous potentials in the tourism sector, it remains distant from the competitive tourism market. This research was conducted as a survey using questionnaires by incoming tourists who had travelled to the city of Kerman at the time of the study.
After collecting data from ۲۰۰ samples, the motivations were examined using the confirmatory factor method. Based on the findings, among the push factors, the physical factor and from physical factors and the relaxation and tranquillity factors have the most significant impact on the demand for travel by tourists to Kerman. Furthermore, among the pull factors, the tangible factor and among the tangible factors, tra ortation has the most significant impact on the amount of travel by domestic tourists to the city of Kerman.Keywords: Motivation, Travel, Tourist, Pull Motivational Factors, Push Motivational Factors