خلاصه ای از کرسی های برگزار شده

تعداد بازدید:۴۰۸

خلاصه ای از کرسی های ترویجی نظریه پردازی برگزار شده در دانشکده

 

جلسه کرسی علمی ترویجی با موضوع " تمایزات تئوریک مدیریت جهادی مبتنی بر رویکرد قیاسی استقرایی" توسط آقای دکتر اصلی پور ساعت 13 روز چهارشنبه 95/08/19 با حضور مدیر جلسه (دکتر افجهء) و ناقدان (دکتر میر علی سید نقوی و دکتر وحید یاوری) در محل سالن شورای دانشکده با حضور ریاست محترم دانشکده و جمعی از اعضای هیات علمی و دانشجویان تشکیل شد. در ابتدای جلسه مدیر جلسه ضمن عرض خوش آمد به سخنرانان و حضار یادآوری نمود که تا کنون مشابه عنوان مدیریت جهادی دو عنوان دیگر نیز نظیر مدیریت اسلامی و مدیریت نهادهای انقلابی در فرهنگ مدیریتی انقلاب اسلامی مطرح که امید است جلسه حاضر ضمن تبیین مدیریت جهادی مرز آن را با مدیریت اسلامی روشن و هم چنین تفاوتهای آن را با مدیریت نهادهای انقلابی که هنوز هم برخی از آنها نظیر "بنیاد مستضعفان"، " بنیاد مسکن" و "بسیج مستضعفین" پا برجا هستند بیان نمایند.

سپس آقای دکتر اصلی پور با ارائه مقدمه ای پیرامون مدیریت بومی با ارزشهای بومی کشورهای دیگر، تعریف نظریه و "نظریه مدیریت جهادی"، استخراج نظریه از مطالعات مدیریتی عنوان نمودند نظریه در عنوان حاضر ارتباط وثیقی با روش شناسی تحقیق در بعد استقرایی دارد و کارکرد نظریه صرفا توصیف واقعیت نیست بلکه ضمن توصیف تجویزهای کاملا مشخص را نیز ارائه می دهد.

سپس به توضیح مراحل تحقیق پیرامون مدیریت جهادی که حدفاصل سالهای 1392 تا 1394 انجام شده است پرداختند که عبارت بود از: مفاهیم کلیات کلیدی مرتبط با مدیریت جهادی

- استخراج اصول و ارزشهای اسلامی حاکم بر ساخت نظریه مدیریت جهادی

- بایدها و نبایدهای مدیریت جهادی از منظر خبرگان

- بکارگیری روش تحقیق داده بنیاد و بالاخره خاستگاه یا بافت مدیریت جهادی و محتوای مدیریتی آن

در پایان ضمن تبیین مرز مدیریت اسلامی و مدیریت جهادی مقایسه مختصری نیز با مدل های متفاوت علم مدیریت ارائه دادند و عنوان نمودند:" هدف اصلی از انجام دادن این مقایسه قرار دادن     

 

نظریه مدیریت جهادی به عنوان یک نظریه مستقل و در عرض نظریات متفاوت علم مدیریت بوده است.

در ادامه ابتدا آقای دکتر یاوری با تشکر از ارائه دکتر اصلی پور اظهار داشت: مدیریت جهادی یک ترکیب است و نه مخلوط ، نه مدیریت رایج است و نه جهاد. استفاده از یک مدل (اشتراوس) برای این نظریه ناقص است. البته تنوع دادن ها بسیار خوب است و روش تحقیق مشخص و منظم ولی در اطلاق قیاس به کار قرآنی تردید وجود دارد. با استفتاء نمی توان گفت به اصول اجتهادی رسیده ایم؟

ایشان در ادامه فرمودند :" اصولا مفهوم اصل چی است ؟ با قائده چه تفاوتی دارد؟ با سنت الهی چگونه؟ آیا منظور همان اصول ثابت شهید مطهری در سیره است یا خیر؟" آیا اصول نباید سطح بندی یا نوع بندی شوند؟"

دکتر سید نقوی اظهار نمودند :" مدیریت جهادی در سطح بنگاه و سازمان نیست و منظور رهبری سطح خرد نبوده است بلکه در سطح کلان مطرح است. در سطح سازمان آن قدر تئوری داریم که اصلا نیازی به مدیریت جهادی نیست. چراکه همه اوصاف جهادی که شما (دکتر اصلی پور) درآورده اید در مدیر تحقق پیدا می کند و فردی است. ارزش تئوری به تعمیم پذیری آن است. اگر ما بپذیریم و دیگران نپذیرند که تئوری نیست به علاوه واژه گزینی ها بهتر و قابل فهم شود. تلاش نکنید مدل جامع ارائه دهید چون قدرت توصیف جزئیات را از دست می دهید."

در پایان مدیر جلسه (دکتر افجهء) با جمعبندی و تشکر از اظهار نظر سخنرانان و ناقدان عنوان نمود که برخی شاخص های مدیریت جهادی عبارتند از:

-تلاش و کوشش مضاعف

-توکل و عدم چشم داشت مادی

-مردم نهادی یا مشارکت مردم در امور

-سرعت عمل (برای جبران عقب ماندگی)

-اعتماد به مردم و کارکنان

-و مدیریت را به عنوان یک امانت الهی برای خدمت به مردم بدانیم و نه مال اندوزی.

اینها مبانی نظری مدیریت جهادی است که باید عملیاتی شود.

آقای دکتر اصلی پور ضمن تائید نکات یاد شده برخی سئوالات را پاسخ و جلسه ساعت 15 با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد پایان یافت.

 


 

در این جلسه که با حضور تعدادی از اساتید از دانشگاه­ها و گروه­های مختلف و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برگزار گردید ابتدا آقای دکتر الیاسی به بیان مطالب خود پرداخت. در این ارائه ابتدا ایشان به توضیح چیستی اقتصاد دانش ­بنیان پرداخته و به بعضی از مواردی که گاهاً به اشتباه معادل اقتصاد دانش­ بنیان تلقی می­شوند اشاره نمودند. ایشان اقتصاد دانش­ بنیان را جمع صنایع مبتنی بر فناوری­های برتر و دیجیتال، صنایع خلاق و همچنین تأثیر دانش بر اقتصاد اصلی دانستند.

در ادامه ایشان ضمن انتقاد از تمرکز بر ارائه وام به عنوان راهکار توسعه اقتصاد دانش­بنیان بر اهمیت توجه به سرمایه­ گذاری بر سهام که ارائه پول به همراه ارائه کمک­های مدیریتی و توانمندسازی به انسان­ها است تأکید کردند. همچنین ایشان چهار لایه مداخلات سیاستی (شامل محیط کسب و کار، نظام نوآوری، بخش/ صنعت و بنگاه) تعریف نموده به اهمیت توجه به هر چهار لایه در طراحی سیاست­ها اشاره کردند.

توجه به نقش مقررات­ گذاری دولت در تقویت مصرف دانش­ بنیان به عنوان پایه­ای برای شکل­ گیری اقتصاد دانش­ بنیان و اقتصاد مقاومتی از دیگر مباحث ایشان بود.

سپس آقای دکتر طباطبائیان (یکی از ناقدان) به اهمیت وجود رقابت در شکل­ گیری اقتصاد دانش­ بنیان و اقتصاد مقاومتی اشاره و به توجه بیشتر بر این عنصر در نظریه­ های مرتبط تأکید کردند.

در ادامه آقای دکتر مؤمنی (ناقد بعدی) به خطیر بودن و اهمیت توجه به این موضوع برای تمدن اسلامی- ایرانی اشاره کرده به لزوم نگاه عمیق­ تر و همه­ جانبه به این مسأله به ویژه از منظر مطالعات تطبیقی توسعه و اقتصاد سیاسی اشاره کرده و از این مناظر نقدهایی ارائه نمودند.

همچنین سایر حضار نیز سؤالات و مباحثی مطرح نموده و آقای دکتر الیاسی به اختصار

به مباحث مطرح شده توسط ناقدان و حضار پاسخ دادند.

 

در نهایت مدیر جلسه زمینه­ های مطرح شده برای تحقیقات و نظریه­ پردازی در این حوزه را جمع­ بندی نمودند. 

 

 


صاحب نظر با ارائه تعاریفی از صلح وگردشگری به بحث در مورد موضوع پرداخت. ایشان در این کرسی قصد داشت ارتباط بین صلح و جهانگردی را تجزیه و تحلیل کرده و توضیح دهد چگونه گردشگری می‏تواند به تقویت فرهنگ صلح کمک کند.

محقق این کار را با تعاریف صلح و گردشگری آغاز کرد؛ سپس به شرح کلی مشکلات و مزایای گردشگری از منظر ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیدگاه زیست محیطی پرداخت. به استناد یافته‏ های تحقیق، رابطه بین جهانگردی و صلح با تمرکز بر سه مرحله از صلح در دو سطح دیپلماسی، نشان می‏دهد چگونه گردشگری، نیروی حیاتی برای صلح است.

بنا بر نظر ایشان: صلح، مطمئناً بیشتر از "عدم وجود جنگ" و بیش از "هماهنگی و روابط هماهنگ"، مستلزم پیوند بین صلح و عدالت، است. محقق به موضوع اشتیاق برای صلح، "صلح با عدالت" ترویج ایده‏ ها در مورد حقوق بشر، ارتباط انسانیت و عدم خشونت را مورد کنکاش قرار داد و مشخص کرد در این دیدگاه از صلح، مشکل اختلاف نیست. خشونت است.

در مورد گردشگری نیز مطرح کرد در زمان ما گردشگری، تبدیل به یکی از قدرتمند‏ترین نیروها برای صلح و تفاهم شده است. مردمی که در سراسر جهان سفر می‏کنند یاد می‏گیرند یکدیگر را بشناسند و قدردان آداب و رسوم یکدیگر باشند. این توجه به افراد دیگر ملت‏ها، در سطح بین‏المللی می‏تواند به بهسازی روابط برای صلح جهانی به نحو مؤثری کمک کند.

ایشان با بررسی تاریخی مطالعات صلح از طریق گردشگری نشان داد بسیاری از سیاستمداران، نویسندگان و رهبران مذهبی، از مدت‏ها پیش، در باب موضوع به رسمیت شناختن صلح از طریق گردشگری پژوهش‏ هائی انجام داده اند. لیکن علیرغم نقش تردید ناپذیر گردشگری در دستیابی به صلح جهانی، تحقیقات زیادی در مورد موضوع راهکارهای اجرائی توسعه صلح از این طریق انجام نشده است.

پس از آن داوران ضمن اظهار قدردانی از تلاش صاحب نظر در تنویر زوایای نهفته موضوع، به اظهار نظر پرداخته پرسش‏ هائی را مطرح ساختند.

پرسش اصلی مطرح شده این بود که آیا گردشگری فقط ذی نفع صلح است و یا یک مولد صلح محسوب می‏شود؟  ثانیا در مبحث ارائه شده، گردشگری به عنوان یک مفهوم عام مطرح شده است در حالیکه با توجه به مستندات مردم شناسانه و محیط‏ های جغرافیائی متفاوت، با طبایع و رفتار گوناگون مردم مواجهیم و به نظر می‏رسد باید با مطمح نظر قراردادن این ویژگی‏ها به انواع متناسب گردشگری در مناطق مختلف اشاره شود.

محقق در مورد دیدگاه‏های داوران برای تکمیل کار خود به نکاتی اشاره کرد. با توجه به مباحث مطرح، مشخص شد پاسخ هرچه باشد از اهمیت نیروی حیاتی سفر و گردشگری " برای صلح" کاسته نمی‏شود. به علاوه موضوع "صلح" با "فرهنگ صلح" که مورد نظر محقق بوده است متفاوتست. در سال 1997، مجمع عمومی سازمان ملل سال 2000 را به عنوان سال بین المللی برای فرهنگ صلح اعلام کرد. اساس تعریف «فرهنگ صلح» ارائه شده توسط سازمان ملل متحد بر"مجموعه‏ ای از ارزش‏ها، نگرش‏ها، سنت‏ها و حالت‏های رفتار و روش زندگی" متکی است که رد خشونت و تلاش برای جلوگیری از درگیری و مقابله با علل و ریشه آنها از طریق گفتگو و مذاکره بین افراد، گروه ها، و کشورها را در دستور کار دارد. اغلب انکار هویت‏ های فرهنگی است که مبنای درگیری‏ های امروز جهان و راه اندازی درگیری‏ های آینده شده است. عنصر مرکزی ایده فرهنگ صلح، درک عمیق «هویت دیگران» است.

در ادامه دوره های مناسب عمل هر بازیگر گردشگری در راستای گردشگری برای صلح، توصیف شد. گفته شد وضعیت فعلی گردشگری نشان می‏دهد که این موضوع، برای همه بازیگران مهم است. اگر هر بازیگر نقش خود را به درستی بازی کند، گردشگری به تدریج می تواند به صلح منجر شود. برای تسریع سرعت این تغییر مثبت، نظریه‏ پرداز معتقد است چارچوب فعلی گردشگری باید تغییر کند. در شرایط فعلی، گردشگری جریانی یک طرفه از کشورهای توسعه یافته به سوی کشورهای درحال توسعه است. جایگزینی این وضعیت با جریان دو طرفه از گردشگران، جایگاه میزبان و مهمان را در سایه ارزش‏های برابر قابل تعویض خواهد ساخت و زمینه ترویج فرهنگ صلح میسر خواهد شد. 

جلسه با امید به جهانی عاری از خشونت و سرشار از هماهنگی، همدلی و عدالت به پایان رسید.

 

 


جلسۀ کرسی نظریه ­پردازی ترویجی تحت عنوان " پارادایم­های مدیریت نوین و اقتصاد مقاومتی" در تاریخ 95/08/12 با حضور آقای دکتر کزازی به عنوان صاحب­ نظر و آقایان دکتر رحمان ­سرشت و دکتر غلامرضا گودرزی به عنوان ناقدان برگزار گردید. در این جلسه جمعی از دانشجویان ارشد و دکتری و همچنین تعدادی از اساتید دانشکده نیز حضور داشتند.    

آقای دکتر کزازی بیان کردند که در این سخن قصد تحلیل فرایند و یا دستورالعمل 24 ماده­ای مقام معظم رهبری را ندارند و بیشتر بر چگونگی عملیاتی نمودن آن از زاویه اقدام و عمل می پردازند. ایشان اقتصاد مقاومتی را یک چشم انداز بلندمدت دانسته که پس از تحریم­ های اقتصادی و جهت برون­ رفت از چالش­ها و هم­چنین تبیین فرایند اقتصاد پویا پا به عرصه گذاشت. از سوی دیگر توجه به تغییرات گسترده در عرصه اقتصاد و مدیریت جهانی، پی ریزی یک استراتژی مناسب را ضروری می­سازد که برای تحقق اهداف آن نقشه راه مشخصی باید تدوین، تا بر آن اساس حرکت آغاز گردد. لذا در این بحث تاکید بر پارادایم­ های مدیریت و نقش مدیران و نخبگان جامعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی است. بنابراین در راستای تغییر تفکر مدیریت در امر توسعه اقتصادی بدور از پوپولیسم و افزایش نرخ کیفیت زندگی مردم چاره­ای جز توجه به تمرکز بر نخبگان فکری و اقتصادی جامعه نمی­ ماند. کشورهایی که امروز با مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند عموماً متکی بر اقتصاد پویولیستی بوده­اند، با پیچیدگی­ های روزافزون در دنیای کسب و کار حل مسائل نیازمند خلاقیت و نوآوری ویژه­ای خواهد بود. به عبارت دیگر اقتصاد مقاومتی مجموعه تدابیر و راهکارهای مدیریتی برای پیشبرد امور اقتصاد در جهت توسعه اقتصادی و افزایش سطح رفاه عمومی و استاندارد زندگی مردم می­باشد بدین­ منظور توجه به مدیریت نوین اداره بنگاه­های اقتصادی و حوزه­های سیاست­گذاری و حاکمیتی امری غیرقابل انکار می­باشد.

آقای دکتر غلامرضا گودرزی در ادامه بحث جای گفتمان مدیریتی در بحث­های اقتصاد مقاومتی را خالی دانسته و بر سیاست گذاری آینده نگرانه و عمل و اجرای هوشمندانه تاکید کردند. ایشان شناسایی پتانسیل­ های داخلی و بخش­های مغفول اقتصادی مانند تعاونی و وقف، تقویت زیرساخت­ها، تسهیل فرآیندهای تجاری و توانمندی نیروی انسانی  را مهم دانستند.

آقای دکتر رحمان سرشت مطرح نمودند که دو جنبه عنوان شد که می­توان گفت موضوع اقتصاد پوپولیستی بعد از لنین مطرح شده است و در مطالعات مدیریتی نیز به لزوم استقرار ساختار جدید و مدیریت نوین هنگام تغییر استراتژی اشاره شده است. مطلب جدید شاید بیان آن در این موضوع است. وقتی تغییری رخ می­دهد، باید سیاستها و روشهای متناسب با آن دنبال شوند اما مسئولیت مدیریت مدرن با کیست و چقدر دانشکده­ های مدیریت باید جدی گرفته شوند؟

در ادامه سایر حضار نیز نظرات خود را بیان داشته و آقای دکتر کزازی در پاسخ توضیحاتی در خصوص این نگاه به بحث اقتصاد مقاومتی ارائه نموده و قطع تدریجی وابستگی دولت به بودجه حاصل از فروش نفت را عاملی مهم در اتکا به اقتصاد ملی عنوان کردند.

مدیر جلسه ضمن تشکر، در جمع­ بندی مطالب مطرح شده که توجه به افق بلند مدت با داشتن برنامه­ای مدون با بهره­ گیری از توانمندی­ های انسانی و نخبگان در کلیه حوزه­ ها و همچنین سایر منابع و مدیریت صحیح آنها بود، ابراز امیدواری کرد که با اینگونه جلسات و استفاده از نظرات و انتقادات، نگاه عمیق تری به موضوع شکل گرفته و مباحث کاملتر گردد.

 

 


جلسۀ کرسی نظریه­ پردازی ترویجی سرکار خانم دکتر بخشی زاده تحت عنوان "نگاهی راهبردی و پویا به لایه­ های کالایی پنج سطحی" در تاریخ 95/08/18 ساعت 11 با ناقدین محترم خارجی

و داخلی، آقایان دکتر میراحمد امیرشاهی و دکتر محمود محمدیان و با مدیریت جلسه آقای دکتر جهانیار بامداد صوفی برگزار گردید.

 جمعی از دانشجویان ارشد و دکتری و همچنین اساتید دانشکده نیز در جلسۀ مذکور حضور بهم رساندند.

ابتدا خانم دکتر بخشی زاده مطالبی را در ارتباط با لایه­ های کالایی در سطح مختلف با ذکر منبع از طرف صاحب نظران بازارایی مطرح کردند و با ذکر مثال­ هایی از صنایع مختلف و محصولات متفاوت توضیحاتی را در ارتباط با ویژگی­ های کالایی منطبق با سطوح مختلف کالایی ارائه نمودند. خانم دکتر بخشی زاده سپس در رابطه با تبدیل نیازهای مشتریان به ویژگی­ ها و وجوه مشخصه محصولات با استفاده از مدل "کانو" (ویژگی­ های بنیادی، عملکردی و جذاب) امکان تلفیق مدل کانو را با الگوی سطوح کالایی در مطالعات بازاریابی مطرح نمودند.

آقای دکتر امیرشاهی، ناقد محترم خارجی، در ارتباط با کاربردهای نظریه فوق در حیطه نوآوری با استفاده از نظر مشتریان مطالبی را مطرح نمودند.

 ایشان در ارتباط با تکمیل نظریۀ فوق در حوزه­ های کاربردی به ویژه در حیطه نوآوری محصول، فضای پژوهشی را بسیار تازه و بکر توصیف کردند.

آقای دکتر محمدیان، ناقد محترم داخلی، با مطرح کردن دو متغیر تعدیل­گر تحت عنوان "فرهنگ جامعه" و "بخش صنعتی مرتبط با محصول" که قادرند سطوح لایه­ای کالاها را تغییر دهند، حوزه­ های فکری جدیدی را در ارتباط با موضوع فوق مطرح کردند.