
بهنام کیانی
تاثیر احساسات سرمایه گذار بر بازده سهام با توجه به نقش تعدیلی رقابت بازار محصول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
بنگاه های اقتصادی در بازارهای کاملاً رقابتی، کوچک، دارای سطوح پرخطر و فرصت های رشد زیاد هستند. در مقابل، شرکتهایی که با رقابت کمتری روبرو هستند، بزرگتر، دارای سطح ریسک نسبتاً کم و فرصتهای رشد کوچکتر هستند. در صورتی که ویژگیهای شرکت با توجه به میزان رقابت در بازار محصول به طور قابل توجهی متفاوت باشد و اگر ویژگیهای شرکت و احساسات سرمایه گذار با یکدیگر مرتبط باشند، تأثیر احساس سرمایه گذار بر بازده سهام می تواند با توجه به میزان رقابت بازار محصول در هر صنعت متفاوت باشد. از این رو در این پژوهش تاثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین احساس سرمایه گذار و بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور ۲ فرضیه تدوین و با در نظر گرفتن ۱۵۷ شرکت به عنوان نمونه در بازه زمانی ۱۳۹۹-۱۳۹۵، مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که افزایش احساس سرمایه گذار باعث بهبود بازده سهام شرکت می گردد. اما رقابت بازار محصول در رابطه بین احساس سرمایه گذار و بازده سهام، نقش تعدیلگری ندارد.