نیما مشیری لنگرودی

نیما مشیری لنگرودی

عنوان پایان‌نامه

تاثیر باورهای مردم محلی بر حمایت از توسعه مقصد گردشگریفیلم (مورد مطالعه: فیلم افرا



    دانشجو نیما مشیری لنگرودی در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی سید علی حسینی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر باورهای مردم محلی بر حمایت از توسعه مقصد گردشگریفیلم (مورد مطالعه: فیلم افرا " را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    سید علی حسینی
    استاد مشاور
    سیدمجتبی محمودزاده
    استاد داور
    اسماعیل قادری
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

      

    گردشگری فیلم یکی از پدیده‌‌های نو‌ظهور در حوزه ادبیات گردشگری است. گردشگری فیلم به‌عنوان یکی از ابزار‌های جذب گردشگر و توسعه گردشگری در جهان شناخته می‌شود. این مطالعه به بررسی رابطه بین ادراک ساکنان از تأثیرات گردشگری و باور‌های مثبت آنان از توسعه گردشگری فیلم و رابطه باورهای مثبت درباره توسعه گردشگری فیلم و دلبستگی به مکان در حمایت از توسعه گردشگری فیلم می پردازد. هدف از این مطالعه به‌دست‌آوردن دانش در مورد کشور‌های نوظهور مطالعه نشده است، مانند ایران که یکی از پرظرفیت‌ترین کشورها در جهت جذب گردشگر است. این مطالعه با استفاده از رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) جهت تحلیل داده ها استفاده می‌کند. داده ها از ۲۱۷۷ ساکن شهرستان‌های لنگرود و لاهیجان به دست آمده است. نتایج نشان می‌دهد که باورهای ساکنان از اثرات گردشگری بر نگرش مثبت ساکنان از توسعه گردشگری فیلم تأثیر می‌گذارد و همچنین باورهای مثبت از توسعه گردشگری فیلم و دلبستگی به مکان بر حمایت ساکنان اثر گذار است. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نشان می دهد که به دلیل وضعیت رکود اقتصادی در منطقه ساکنان نسبت به تاثیرات منفی گردشگری بجز بحث محیطی چشم پوشی داشته و بیشتر به دنبال شکلگیری شکل های مختلف گردشگری هستند. این مقاله به برنامه‌ریزان و مسئولین اجرایی منطقه کمک خواهد نمود که مشکلات توسعه گردشگری فیلم را در منطقه درک کنند و همچنین پیش از توسعه بتوانند عواملی که باعث کاهش باور‌های مثبت نسبت به توسعه گردشگری فیلم خواهند شد را مهار کنند.

    کلیدواژه: توسعه گردشگری، ادراک ساکنان، باور‌های مثبت ساکنان از توسعه گردشگری فیلم، رویکرد مدل‌سازی   معادلات ساختاری (SEM)، شهرستان‌های لنگرود و لاهیجان.