
مونا سلیمی
"عوامل موثر برسودمندی وب سایت های فعال درحوزه گردشگری پزشکی
- دانشجو
- مونا سلیمی
- استاد راهنما
- ابوالفضل (اردشیر) تاج زاده نمین
- استاد مشاور
- اکبر پورفرج
- استاد داور
- علیرضا دبیر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
- ساعت دفاع
- چکیده
-
مسافرت به منظور بهره مندی از خدمات سلامت کشورهای دیگر، برای اقشار مرفه کشور های در حال توسعه، پدیده جدیدی نیست . بر اساس سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ پیش بینی می شود، ایران سالانه بیش از ۴۰ میلیون گردشگر داخلی و ۲۰ میلیون گردشگر خارجی داشته باشد. از مجموع افرادی که به عنوان گردشگر وارد کشورها می شوند، ۷ درصد را کسانی در نظر می گیرند که برای درمان و استفاده از مواهب طبیعی به آن کشور سفر می کنند . ایران هم با عنایت به مزیت های خود در گردشگری پزشکی از جمله هزینه پایین و کیفیت بالای خدمات سلامت، تصمیم دارد تا از فرصت های موجود استفاده نماید. اما برای بهره برداری از توانمندی های خود در این زمینه با چالش هایی روبروست(شالبافیان، ۲۰۰۷) . به دلیل جایگاه مهم صنعت گردشگری پزشکی در اقتصاد جهانی و همچنین قابلیت های ایران در این صنعت، این پژوهش به منظور شناخت وضعیت موجود گردشگری پزشکی در ایران و تعیین چالش های اساسی این صنعت در ایران انجام شده است. این رساله، پیرامون این سوال که عوامل موثر بر سودمندی وب سایت های گردشگری پزشکی فعال در کشور ایران کدامند؟ شکل گرفته است .روش این پژوهش یک تحقیق کاربردی و کمی می باشد.
جامعه ی آماری این پژوهش دو دسته می باشد دسته ی اول ۱۰ وب تسهیلگر برتر گردشگری پزشکی می باشد ودسته ی دوم جامعه آماری پرسشنامه در این تحقیق حدود ۱۰۲ نفر از کارشناسان و گردشگران پزشکی بودند.
نتیجه اصلی یافتههای این مطالعه پاسخ به سؤال پژوهشی در تعیین عوامل مؤثری بود که گردشگران پزشکی را به انتخاب بیمارستانهای ایران برای درمان خود سوق میدهد. پاسخ این بود که کیفیت خدمات پزشکی از نظر اهمیت در رتبه اول قرار دارد از جمله بیمارستان ارائه دهنده پزشکان حرفه ای، درجه یک و دارای گواهینامه و همچنین پرستاران و پرسنل مهمان نواز و بیمارستان ارائه کننده تجهیزات پزشکی با فناوری پیشرفته در رتبه دوم قرار دارد. گردشگران پزشکی برای سفر پزشکی به اطلاعات و خدمات زیادی نیاز دارند که وبسایتهای تسهیلگر گردشگری پزشکی سعی در رفع هر چه بیشتر و بهتر این نیازها دارند. درواقع در این پژوهش سعی شده است تا اطلاعات و خدمات ارائه شده از سوی وبسایت تسهیلگر پزشکی به گردشگران پزشکی از اولین زمان تصمیم به سفر تا بازگشت از سفر پزشکی و به اشتراکگذاری تجارب خود غنی شود. این خدمات و اطلاعات در سه سطح و پنج دستهی کلی برای گردشگران پزشکی ارائه شده است. نتایج حاصل نشانگر آن است که در وبسایتهای برتر تسهیلگر گردشگری پزشکی، معرفی گزینههای پزشکی از اهمیت بیشتری نسبت به دیگر محتواها برخوردار است و در رده های بعدی محتواهای معرفی تسهیلات وبسایت، معرفی گردشگری پزشکی، معرفی وبسایت، و در انتها نظرات بیماران و مخاطبان قرار دارند. - Abstract
- Traveling in order to benefit from the health services of other countries is not a new phenomenon for the affluent finally the opinions of patients and audiences.