امیرحسین برزگرکلیجی

امیرحسین برزگرکلیجی

عنوان پایان‌نامه

تاثیر همسویی استراتژی بر عملکرد سازمانی: نقش داشبوردهای مدیریتی (مورد مطالعه: سفرهای علی بابا)



    دانشجو امیرحسین برزگرکلیجی در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۰ ، به راهنمایی محمدتقی تقوی فرد ، پایان نامه با عنوان "تاثیر همسویی استراتژی بر عملکرد سازمانی: نقش داشبوردهای مدیریتی (مورد مطالعه: سفرهای علی بابا)" را دفاع نموده است.


    استاد راهنما
    محمدتقی تقوی فرد
    استاد مشاور
    مقصود امیری
    استاد داور
    ابوالفضل کزازی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    مدیریت و حسابداری
    شماره ساختمان محل ارائه
    ۴۵
    نام کلاس محل ارائه
    کلاس ۲۰۴[۲۴۲۰۴]
    شماره کلاس محل ارائه
    ۳۰۴
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    ساعت دفاع
    ۰۷:۳۰

    چکیده

      امروزه پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی در تمام عرصه‌ها موجب شده است که مدیران به منظور افزایش دقت در تصمیم‌گیری، به مطالعه بازار و رقبا بپردازند و جوانب هر تصمیم مدیریتی خود را به‌گونه‌ای بسنجند و برنامه‌ریزی کنند که بتوانند منافع سازمان به سطح بیشینه برسانند. مرور نتایج پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که مدیران با به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند، از جمله داشبوردهای مدیریتی، در تصمیمات استراتژیک و کلان سازمان به دنبال ایجاد یک مزیت رقابتی برای سازمان هستند. در این میان، همسویی استراتژی واحدهای مختلف با استراتژی کلی سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا موضوعی نوین بوده و می‌تواند بر میزان سودآوری، کاهش هزینه‌ها و ارتقاء حوزه رقابت مدیریت سازمان‌ها تاثیر بسزایی داشته باشد. از این رو، مسئله اصلی میزان تاثیرگذاری داشبوردها مدیریتی در مسئله همسویی استراتژی است.

    هدف این پژوهش تبیین نقش استفاده از داشبوردهای مدیریتی با تمرز بر همسویی استراتژی بر عملکرد شرکت علی بابا بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران عملیاتی مرکز پشتیبانی شرکت سفرهای علی بابا واقع در شهر تهران و گرگان بودندکه از داشبوردها به منظور بررسی روند فعالیت‌ها در جهت تصمیم‌گیری استفاده می‌کردند. با توجه به اینکه در این پژوهش همه مدیران عملیاتی خـدمات مشتریان شرکت علی بابا به عنوان جامعه هدف بودند (جامعه محدود) همگی مدیران و سرپرستان عملیاتی به صورت تمام شمار، در پاسخ به پرسشنامه مشارکت داشتند. از نرم افزار    برای محاسبه ضریب پایایی (آلفای کرونباخ ) استفاده شده و سپس از دو نرم افزار    و SmartPLS برای تحلیل داده‌ها به صورت توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که استفاده از داشبوردهای مدیریتی هنگامی که همسویی استراتژی وجود دارد( زمانی که شاخص‌های کلیدی عملکرد اهداف استراتژیک سازمان را نشان می‌دهند) باعث افزایش مدیریت تعاملات شده و در نتیجه عملکرد سازمانی بهبود می‌یابد. همچنین استفاده از داشبوردهای مدیریتی به صورت جداگانه و مستقل بر عملکرد مدیریتی و عملکرد سازمانی موثر است و منجر به بهبود عملکرد آن‌ها نیـز می‌شود. با این حال، ارتباط معناداری بین ویژگی‌های داشبوردهای مدیریتی (به روزآمدی، کامل بودن، یکپارچگی نقطه نظرات و دسترسی) با میزان استفاده از آن‌ها یافت نشد.

      

    کلید واژه : داشبورد هوش تجاری، هماهنگی استراتژی، عملکرد سازمانی، عملکرد مدیریتی

    Abstract

    In the current world, the significant advancement of technology in all fields has led managers to study the market and competitors to increase accuracy in decision-making, assess the aspects, and plan in a way that the organization can maximize its benefits. Managers, by utilizing intelligent systems such as management dashboards in strategic and macro decisions of the organization, seek to create a competitive advantage for the organization. The alignment of the strategies of different units with the overall strategy of the organization is of high importance; therefore, the main issue is the impact of management dashboards on strategy alignment.

    The aim of this research is to explain the role of using management dashboards with a focus on strategy alignment on the performance of Alibaba Company. The statistical population of this research includes all operational managers of the support center of Alibaba Travels Company located in Tehran and Gorgan, who use dashboards to review activity trends for decision-making. Given that in this research all operational managers of Alibaba's customer service are the target population (limited population), all managers and operational supervisors participated in responding to the questionnaire.    software was used to calculate the reliability coefficient (Cronbach's alpha), and then    and SmartPLS software were used for descriptive and inferential data analysis.

    The results of this research showed that the use of management dashboards, when there is strategy alignment, meaning that key performance indicators reflect the strategic goals of the organization, leads to increased interaction management and consequently improves organizational performance. Additionally, the use of management dashboards independently and separately affects managerial and organizational performance and leads to their improvement. However, no significant relationship was found between the features of management dashboards (up-to-dateness, completeness, integration of viewpoints, and accessibility) and the extent of their use.

      

    Keywords: Business Intelligence Dashboard, Strategy Alignment, Organizational Performance, Managerial Performance