
امیرحسین صادقی راد
انتخاب چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات چابک برای راهکارهای نرم افزاری ابری در گروه همکاران سیستم
- دانشجو
- امیرحسین صادقی راد
- استاد راهنما
- محمدرضا تقوا
- استاد مشاور
- محمدتقی تقوی فرد
- استاد داور
- مقصود امیری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- چکیده
-
طبق نظر سازمان تجارت جهانی، خدمات بزرگترین و پویا ترین مولفه اقتصاد های توسعه یافته و نیز در حال توسعه را شکل می دهد. برای ارائه خدمات فناوری اطلاعات با کیفیت بالا، چارچوبها و استانداردهای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات در دو دهه گذشته مورد استفاده قرار گرفتهاند اما مطالعات کمی در مورد میزان تطابق آن ها با مفاهیم چابک وجود دارد. این تحقیق به این شکاف دانش در راهکار های نرم افزاری ابری می پردازد. در ابتدا ما از مطالعه ادبیات گذشته به شناسایی معیارها و شاخص ها، برای انتخاب چارچوب مدیریت خدمات فناوری اطلاعات که چابک باشد پرداختیم. دوم با استفاده از گروهی از کارشناسان ITSM در گروه شرکت های همکاران سیستم شاخص ها پالایش و وزن دهی شدند و برای رتبهبندی میزان تناسب هر کدام از چارچوب های ITIL, COBIT, eTOM و MOF با شاخص ها و معیار های منتخب منتج به این شد که چارچوب ITIL دارای بیشترین اولویت برای انتخاب در گروه همکاران سیستم می باشد. چارچوب ITIL در هر ۴ بعد ارزش ها، ویژگی ها، اصول و شیوه ها بیشترین امتیاز را کسب و مفاهیم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات چابک را بیشتر از سایر چارچوب ها پوشش می دهد. در انتها این انتخاب مختص برای شرکت های گروه همکاران سیستم می باشد اما ابعاد و شاخص های شناسایی شده قابل استفاده برای سایر سازمان ها نیز است.
[s۱]اصلاح شد
- Abstract
-
According to the World Trade Organization, services form the largest and most dynamic component of developed and developing economies. To provide high-quality IT services, IT service management frameworks and standards have been used in the last two decades, but there are few studies on their compatibility with agile concepts. This research addresses this knowledge gap in cloud software solutions.
At first, we studied the past literature to identify criteria and indicators to choose an agile IT service management framework. Second, with the help of a group of ITSM experts in the group of partner companies, the indicators were refined and weighted, and to rank the suitability of each of the ITIL, COBIT, eTOM, and MOF frameworks with the selected indicators and criteria, it was found that the ITIL framework had the highest priority for selection in the Hamkaran System Group. The ITIL framework scored the highest in all four dimensions of values, characteristics, principles, and practices and covered the concepts of agile information technology service management more than other frameworks. In the end, this choice is specific to the companies of the Hamkaran System group, but the identified dimensions and indicators can be used for other organizations as well.