
سمیه دامیار
مدل اثر گذاری تجزیه و تحلیل پیشرفته ی کسب و کار بر توسعه ی بازاریابی در شرکت های دانش بنیان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- مدیریت و حسابداری
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۴۵
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۲۱۲[۲۴۲۱۲]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۳۱۲
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- ۱۲:۰۰
- چکیده
-
در دههی اخیر رشد تصاعدی نرخ تولید داده همراه با پیشرفتهای بیسابقه در حوزهی فناوری اطلاعات، شرکتها را ملزم به بهرهگیری از تجزیه و تحلیل پیشرفتهی کسبوکار (BA) برای پشتیباتی از تصمیمگیری مبتنی بر داده با هدف کسب ارزش تجاری و مزیت رقابتی کرده است. از سوی دیگر با تغییر سریع محیط کسبوکار، درک ویژگیهای بازار و مدیریت ارتباط با مشتریان برای شناسایی و پاسخگویی به نیازهای آنها و تولید محصولات نوآورانه به ضرورتی برای شرکتها تبدیل شده است. به این ترتیب بسیاری از شرکتهای دانشبنیان در جستوجوی رقابتپذیری با شرکتهای بزرگ، منابع قابل توجهی را در قابلیتهای تجزیه و تحلیل پیشرفتهی کسبوکار برای توسعهی بازار و رشد و برتری در فرآیند بازاریابی صرف میکنند. هدف این پژوهش استخراج مؤلفههای تجزیه و تحلیل پیشرفتهی کسبوکار و کشف چگونگی تأثیرگذاری آنها بر مؤلفههای توسعهی بازاریابی میباشد. پژوهش حاضر پژوهشی آمیخته میباشد که با استفاده از ترکیب دو روش تحقیق کیفی و کمی به انجام رسیده است. در بخش کیفی پژوهش، برای شناسایی مؤلفههای تجزیهوتحلیل پیشرفتهی کسبوکار و توسعهی بازاریابی از منابع اسنادی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. پس از شناسایی مؤلفهها، مدل اثرگذاری تجزیهوتحلیل پیشرفتهی کسبوکار بر توسعهی بازاریابی استخراج و توسط خبرگان این حوزه اعتبارسنجی و تایید شده است. در بخش کمی، برای جمعآوری دادهها و پاسخ به سؤالات پژوهش پرسشنامهای به منظور پیگیری هر مؤلفه، تنظیم و توسط کارکنان شرکتهای دانشبنیان تولیدکنندهی تجهیزات پزشکی و سایر متخصصان در این حوزه، پاسخ داده شده است. سپس به وسیله نرمافزار Smart PLS مدل مفهومی به دست آمده ارزیابی و فرضیات پژوهش نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند. در پایان نیز پیشنهاداتی به شرکتهای تولیدکننده تجهیزات پزشکی برای به کارگیری بهتر از تجزیهوتحلیل کسبوکار برای افزایش سهم بازار و توسعه بازاریابی ارائه شده است.
- Abstract
-
In the last decade, the exponential growth of the rate of data generation along with the unprecedented developments in the field of information technology, require companies to take advantage of advanced business analytics (BA) to support data-driven decision-making. with the aim of gaining commercial value and competitive advantage. On the other hand, with the rapid change of the business environment, understanding the characteristics of the market and managing relationships with customers to identify and respond to their needs and produce innovative products has become a necessity for companies. In this way, many knowledge-based companies, in search of competitiveness with large companies, spend significant resources in advanced business analysis capabilities for market development and growth and excellence in the marketing process. The purpose of this research is to extract the components of advanced business analysis and discover how they affect the components of marketing development. The current research is a mixed research that has been done using a combination of qualitative and quantitative research methods. In the qualitative part of the research, documentary sources and thematic analysis method have been used to identify the components of advanced business analysis and marketing development. After identifying the components, the model of the effect of advanced business analysis on marketing development has been extracted and validated and approved by experts in this field. In the quantitative part, to collect data and answer the research questions, a questionnaire has been prepared and answered by the employees of knowledge-based companies producing medical equipment and other experts in this field in order to follow up each component. . Then, by means of Smart PLS software, the obtained conceptual model of evaluation and research hypotheses have also been investigated. In the end, some suggestions are given to medical equipment manufacturing companies to better apply business analysis to increase market share and develop marketing.