فاطمه آجرلو

فاطمه آجرلو

عنوان پایان‌نامه

تاثیر تمرکز مشتری بر عملکرد مسئولیت محیط زیستی با نقش میانجی گری جریان وجوه نقد عملیاتی و نقش تعدیلگری عدم قطعیت فناوری



    دانشجو
    فاطمه آجرلو
    استاد راهنما
    هدی اسکندر
    استاد مشاور
    محمد مرفوع
    استاد داور
    روح اله صدیقی
    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    ساعت دفاع

    چکیده

    چکیده

    تمرکز مشتری بر عملکرد مسئولیت محیط زیستی به عنوان یکی از مهمترین مسائل در دنیای کسب و کارهای امروزی شناخته می‌شود. در زمان‌های اخیر، افزایش آگاهی اجتماعی درباره تأثیرات منفی فعالیت‌های صنعتی بر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، توجه بیشتری به مسئولیت‌های محیطی کسب و کارها را به همراه داشته است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر تمرکز مشتری بر عملکرد مسئولیت محیط زیستی با نقش میانجیگری جریان وجوه نقد عملیاتی و نقش تعدیلگری عدم قطعیت فناوری می‌پردازد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ۱۳۹۳ الی ۱۴۰۰ می‌باشد که پس از اعمال محدودیت‌های پژوهش تعداد ۱۴۱ شرکت به عنوان نمونه مورد مطالعه در این پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری مبانی نظری اطلاعات در خصوص تبیین ادبیات موضوع پژوهش از روش کتابخانه‌ای و مطالعات اسنادی استفاده می‌گردد. برای گردآوری اطلاعات مربوط به متغیرهای پژوهش از سایت کدال استفاده می‌گردد. پس از اندازه گیری متغیرها­ی پژوهش از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار Eviews۱۲ استفاده می‌گردد. بر اساس تحلیل نتایج مطالعه، مشخص شد که تمرکز مشتری بر عملکرد مسئولیت محیط زیستی دارای تأثیر منفی مستقیم است. همچنین، جریان وجوه نقد عملیاتی نقش میانجیگری را در این ارتباط دارد و نیز دارای تأثیر منفی می‌باشد. علاوه بر این، مطالعه نشان داد که عدم قطعیت فناوری نیز توانایی تعدیل این ارتباط را دارد و تأثیرات منفی تمرکز مشتری بر عملکرد مسئولیت محیط زیستی را تسهیل می‌کند. این نتایج نشان می‌دهد که شناخت دقیق از عوامل میانجی و تعدیل‌کننده در ارتباط تمرکز مشتری با عملکرد مسئولیت محیط زیستی می‌تواند به مدیران و سازمان‌ها کمک کند تا سیاست‌ها و راهبردهای مناسبی را برای بهبود عملکرد مسئولیت محیط زیستی در محیط کسب و کارها اتخاذ کنند.

      

    Abstract

    Abstract

    Customer focus on environmental responsibility performance is recognized as one of the most crucial issues in today's business world. Recently, increased social awareness about the negative impacts of industrial activities on the environment and climate change has drawn more attention to the environmental responsibilities of businesses. This research examines the influence of customer focus on environmental responsibility performance, with the mediating role of operational cash flow and the moderating role of technological uncertainty. The population of this study includes all companies listed on the Tehran Stock Exchange from the period ۲۰۱۴ to ۲۰۲۱, with a sample of ۱۴۱ companies selected for this study after applying research constraints. The theoretical foundations and literature review for this research are gathered using library research and document analysis methods. Data related to research variables are collected from the Codal website. After measuring the research variables, multiple regression analysis is conducted using Eviews۱۲ software. Based on the study results, it was found that customer focus has a direct negative impact on environmental responsibility performance. Furthermore, operational cash flow plays a mediating role in this relationship and also has a negative influence. Additionally, the study demonstrates that technological uncertainty has the capability to moderate this relationship and facilitates the negative effects of customer focus on environmental responsibility performance. These findings indicate that a precise understanding of mediating and moderating factors in the relationship between customer focus and environmental responsibility performance can assist managers and organizations in adopting appropriate policies and strategies to enhance environmental responsibility performance in the business environment.

    Keywords: Customer focus, environmental responsibility performance, operational cash flow, technological uncertainty.