
سیدپیمان حسینی برزی
عوامل موثر بر تجربه گردشگران از بازی های فراگیر و نحوه درگیر شدن آنها با مکان
- دانشجو
- سیدپیمان حسینی برزی
- استاد راهنما
- سید علی حسینی
- استاد مشاور
- فاطمه یاوری گهر
- استاد داور
- سیدمجتبی محمودزاده
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- مدیریت و حسابداری
- شماره ساختمان محل ارائه
- ۴۵
- نام کلاس محل ارائه
- کلاس ۱۸[۲۴۱۸]
- شماره کلاس محل ارائه
- ۱۱۸
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
- ساعت دفاع
- ۰۷:۰۰
- چکیده
-
این پژوهش به تجربه افرادی که بازی فراگیر شهری را بازی میکنند پرداخته است. برای این منظور از کاربران اپلیکیشن بازی شهری تیراول که تنها اپلیکیشن فعال در ایران است که به صورت تخصصی به انجام فعالیتهای بازیگونه در شهر میپردازد استفاده شده است. در این اپلیکیشن افراد با حضور در لوکیشنهای مشخص شده و نصب اپلیکیشن به بازی مشغول میشوند. هر بازی شامل حداقل یک یا بیش از یک معما میباشد که با تعامل با محیط شهری قابل حل هستند. در این پژوهش به بررسی نقش تجربه خاطرهانگیز افراد و تاثیر این متغیرهای تحربه خاطرهانگیز با درگیری احساسی و درگیری شناختی آنها با شهر و المانهای شهری و دلسبتگی مکان و قصد رفتاری پرداخته شده است. برای انجام این پژوهش متغیرهای تجربه خاطرهانگیز از مدل kim انتخاب شدند و برای بررسی نقش آنها بر دیگر متغرها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. برای بررسی مدل هم، پرسشنامهای شامل ?? سوال به افرادی که تجربه بازی در پلیکیشن تیراول را داشتند ارسال شد. به منظور انجام تحلیل عاملی برای این پژوهش از دو نرمافزار AMOS و استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از نوزده فرضیه مطرح شده شانزدهتای آن تایید شدند و مشخص گردید که متغیرهای تجربه خاطرهانگیز بر درگیری عاطفی و درگیری شناختی افرادی که اقدام به بازی کرده بودند نقش دارد. همچنین مشخص گردید که درگیری احساسی و درگیری شناختی تاثیر معناداری در دلبستگی به مکان برای افراد دارند. همچنین این پژوهش نشان داد که درگیری احساسی، درگیری شناختی و دلبستگی به مکان در یک فعالیت بازی فراگیر شهری، همگی بر قصد رفتاری افراد مربوط به بازگشت مجدد به مکان بازی شده و یا انجام بازیهای دیگر در مکانها تاثیر دارند.
- Abstract
-
This research explores the experiences of individuals who play urban pervasive games. For this purpose, users of the Tiravel urban game application, which is the only active application in Iran specializing in gamified activities within the city, were utilized. In this application, individuals participate in the game by being present at specified locations and installing the app. Each game includes at least one or more puzzles that can be solved through interaction with the urban environment. This study examines the role of individuals' memorable experiences and the impact of these memorable experiences consent on their affective engagement and cognitive engagement with the city, place attachment, and behavioral intentions.
To conduct this research, the consent of memorable tourism experience (MTE)were selected from Kim's model, and Confirmatory Factor Analysis (CFA) was used to assess their role in other variables. A questionnaire consisting of ۳۷ questions was distributed to individuals who had experienced playing on the Tiravel app to evaluate the model. The analysis was conducted using two software programs, AMOS and . The results of the research indicated that out of the nineteen hypotheses proposed, sixteen were confirmed. It was found that the variables of memorable experience play a role in the affective engagement and cognitive engagement of individuals who participated in the game. Additionally, it was revealed that affective engagement and cognitive engagement have a significant impact on place attachment for individuals. The study also demonstrated that affective engagement, cognitive engagement, and place attachment in an urban pervasive game activity all influence individuals' behavioral intentions related to returning to the game location or participating in other games at different locations.