محمد زواران حسینی

محمد زواران حسینی

عنوان پایان‌نامه

تجربه ماندگار گردشگری از طریق بازی وارسازی، مورد مطالعه: مجموعه سعدآباد



    دانشجو محمد زواران حسینی در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ، به راهنمایی فاطمه یاوری گهر ، پایان نامه با عنوان "تجربه ماندگار گردشگری از طریق بازی وارسازی، مورد مطالعه: مجموعه سعدآباد " را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
    ساعت دفاع

    چکیده

    امروزه گردشگری در حال دست و پنجه نرم کردن با شرایط نامساعدی است. در حالی که تصویر گردشگری در کوتاه ‌مدت مختلط است، انتظار می‌رود گردشگری در دراز مدت به رشد خود ادامه دهد. گردشگری همواره با تغییر انتظارات بازار هماهنگ بوده است؛ و امروزه تغیرات تقاضای جامعه در اقتصاد تجربه شکل می‌گیرد. در اقتصاد تجربه افراد بیش از موفقیت اقتصادی و مقام به دنبال سلامت فردی و ابراز و تصریح عقاید و خصوصیات فردی هستند. گردشگری نیز بر طراحی تجربه تمرکز دارد و محصول مطلوب آن تجربه‌ای ماندگار است. از سویی استفاده از بازی به منظور دست‌یابی به اهدافی غیر از بازی موضوع جدیدی نیست و امروزه بازی‌ها در قالب بازی‌وارسازی به صورت گسترده برای آموزش و بازاریابی استفاده می‌شوند. با بررسی نیازهای امروزی گردشگری بین‌المللی می‌توان گفت استفاده از بازی‌وارسازی راه مناسبی برای پاسخگویی به این نیاز‌هاست. در این تحقیق تلاش خواهیم کرد تا به منظور شناخت چگونگی ایجاد تجربه ماندگار گردشگری از طریق بازی‌وارسازی، مدل MED را به کار ببریم. بدین منظور آزمایشی طراحی کردیم. در فاز اول آزمایش ماندگاری بازدید افراد را با پرسش‌ نامه ای که بر اساس همین مدل طراحی می کنیم، خواهیم سنجید. پس از آن با ساخت یک بازی بر اساس مدل تلاش خواهیم کرد ماندگاری تجربه بعدی افراد را بهبود بخشیم و تاثیر آن در در پرسشنامه های فاز دوم مشاهده کنیم. پرسش نامه بر اساس طیف لیکرت هفت تایی طراحی شده و پاسخ‌ها توسط نرم افزار    تحلیل خواهد شد. هچنین فضای مورد نظر ما برای انجام آزمایش مجموعه سعدآباد، به دلیل تنوع شاخصه‌های گردشگری آن، خواهد بود.

      

    Abstract

      

    Today, tourism is struggling with unfavorable conditions. While the tourism picture is mixed in the short term, tourism is expected to continue to grow in the long term. Tourism has always been in tune with changing market expectatio   And today, changes in society's demand are formed in the experience economy. In the experience economy, people are looking for personal health and expression of opinions and personal characteristics more than economic success and status. Tourism also focuses on experience design and its desired product is a lasting experience. On the other hand, using games to achieve goals other than games is not a new issue, and nowadays games are widely used for education and marketing in the form of gamification. Examining today's needs of international tourism, it can be said that using gamification is a suitable way to meet these needs. In this research, we will try to use the MED model in order to understand how to create a lasting tourism experience through gamification. For this purpose, we designed an experiment. In the first phase of the test, we will measure the memorability of people's visits with a questionnaire that we design based on this model. After that, by making a game based on the model, we will try to improve the memorability of people's next experience and observe its effect in the questionnaires of the second phase. The questionnaire is designed based on the seven-point Likert scale and the answers will be analyzed by    software. Also, our intended space for testing the Saad Abad collection will be due to the diversity of its tourism characteristics.