
بهرام رحمانی
شناسایی و تحلیل الگوهای کاربردی درحال ظهور هوش مصنوعی در صنعت گردشگری
- دانشجو
- بهرام رحمانی
- استاد راهنما
- اسماعیل قادری
- استاد مشاور
- فاطمه یاوری گهر
- استاد داور
- ایمان رئیسی وانانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- تاریخ دفاع
- ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
- ساعت دفاع
- چکیده
-
امروزه تکنولوژی با سرعتی سرسامآور در حال پیشرفت است. انقلاب فناوری، از گذشته تا کنون، موجب بروز تحولاتی برجسته در گردشگری و میهماننوازی شده است. یکی از این فناوریها هوش مصنوعی است که در ابتدا به عنوان یک مفهوم نظری بلندپروازانه در علوم کامپیوتر مطرح شد؛ اما اکنون به عنوان یکی از مهمترین نوآوریهای دوران معاصر، در بر گیرنده گستره وسیعی از ابزارها و کارکردهای مختلف در تمام ابعاد زندگی بشری است. گردشگری نیز به عنوان صنعتی با آثار اقتصادی قابل توجه، از این قاعده مستثنی نیست. با وجود پذیرش و به کار گیری هوش مصنوعی در صنعت گردشگری برای پیشبینی تقاضا و کمک به گردشگران در انتخاب مقاصد و محصولات دلخواه خود، انتظار میرود در آینده سامانههای کنونی همراه با سایر ابزارهای هوش مصنوعی نقشی قابل توجهتر در گردشگری ایفا کند. بنابراین در این پژوهش تلاش شده است تا با به کار گیری تکنیکهای متنکاوی کاربردهای در حال ظهور هوش مصنوعی در صنعت گردشگری شناسایی شود. در این مطالعه از روششناسی علم داده استفاده شده است. در ابتدا مقالات پژوهشی مرتبط با هوش مصنوعی و گردشگری که در Scopus و Web of Science، تا انتهای مارس ۲۰۲۳ نمایه شدهاند، جمعآوری شد و سپس با استفاده از رویکرد LDA مورد متنکاوی قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل شده ۴ موضوع کلی کاربردهای در حال ظهور هوش مصنوعی در صنعت گردشگری شناسایی شد. اولین موضوع به کاربرد رباتها و چتباتها در گردشگری اشاره دارد. موضوع دوم بر کاربرد سامانههای هوشمند تحلیلگر و تسهیلگر در این صنعت تمرکز دارد. سومین موضوع بر کاربرد سیستمهای توصیهگر در گردشگری متمرکز است و چهارمین موضوع کاربرد سامانههای پیشبینی در این صنعت را در بر میگیرد.
- Abstract
-
Nowadays, technology is advancing with immense pace. The technological revolution has caused outstanding transformations in tourism and hospitality. One of these technologies is artificial intelligence, which was initially known as an ambitious concept in computer science; But currently, it is known as one of the most important innovations of the information age, including a wide range of different tools and functions in all aspects of human life. As an industry with significant economic impact, tourism is no exception to this trend. Despite the adoption and implementation of artificial intelligence in the tourism industry to predict demand and help tourists choose their desired destinations and products, it is expected that in the future, current systems along with other artificial intelligence tools will play a much more prominent role in tourism. Therefore, the aim of this study is to identify the emerging applications of artificial intelligence in the tourism industry by using text mining techniques. Data science methodology was used in this study. Firstly, research articles related to artificial intelligence and tourism indexed in Scopus and Web of Science until the end of March ۲۰۲۳ were collected, then analyzed using LDA approach. The results suggest ۴ Topics regarding emerging applications of artificial intelligence in the tourism industry. The first topic refers to the use of robots and chatbots in tourism. The second topic focuses on the application of intelligent analytical and facilitating systems in this industry. The third topic focuses on the application of recommendation systems in tourism, and the fourth topic covers the application of forecasting systems in this industry.