اطلاعیه شماره ۶ معاونت آموزشی مشترک با معاونت دانشجویی دانشگاه
معاونت های آموزشی و دانشجویی با صدور اطلاعیه مشترک ضمن قدردانی از تلاش اعضای هیات علمی و مشارکت دانشجویان در پیشبرد فرایند آموزش مجازی به تشریح برخی مسائل پیش رو پرداخته و تک تک عزیزان را به تشریک مساعی و تداوم همراهی در این مسیر تا نیل به اهداف غایی آموزش فراخواندند.
متن این اطلاعیه به این شرح است:
«بسمه تعالی»
ضمن تقدیر از تلاش های شبانه روزی بخش بهداشت و درمان کشور، امید به التیام و بهبودی کامل همه بیماران و آسیب دیدگان از ویروس کرونا در کشور عزیزمان و آرزوی صحت و عافیت برای خانواده بزرگ دانشگاه علامه طباطبائی به اطلاع دانشجویان عزیز و استادان گرانقدر که در این شرایط دشوار، چراغ فعالیت های علمی و آموزشی را همچنان روشن نگه داشته اند می رساند که دانشگاه علامه طباطبائی آموزش مجازی را کماکان تا پایان شرایط بحرانی بر اساس نظر ستاد ملی مقابله با کرونا با هدف تامین سلامت جسمی و روحی دانشجویان، استادان و کارکنان پرتلاش بر اساس سند مورخ ۹۹/۱/۱۰ معاونت محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه خواهد داد. بر این اساس، توجه عزیزان را به موارد ذیل جلب می نماید.
۱. آموزش مجازی برای همه ما پدیده نوینی بود که تجربه کافی و لازم برای استفاده بهینه از آن وجود نداشت. اما خوشبختانه با کسب تجربه بیشتر و رفع تدریجی مشکلات، دغدغه ها نسبت به روزهای پایانی سال قبل کاهش پیدا کرده و با همکاری دانشجویان عزیز و استادان گرامی گام به گام مشکلات مرتفع شده و روند ارایه خدمات مجازی بهبود می یابد. به طوریکه اینک بیش از ۹۰ درصد کلاس ها به صورت مجازی با رضایت نسبی استادان و دانشجویان برگزار می شود(برای سنجش کیفیت و میزان دقیق رضایتمندی استادان و دانشجویان به شیوه ای روشمند، طراحی لازم انجام شده و طی روزهای آینده اجرایی می شود و نتایج آن در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.) همچنین از هفته آینده نظارت بر تشکیل مجازی کلاس ها به صورت نظام مند توسط معاونت آموزشی صورت گرفته و گزارش روزانه برای پیگیری های بعدی به دانشکده ها ارسال خواهد شد.
۲. در این سیستم نقش استادان در همه زمینه ها پررنگ تر از گذشته است و زمان کلاس و حضور و غیاب دانشجویان به استادان واگذار شده است. شایان ذکر است که در کلاس های مجازی محتوای ارایه شده گاه متنوع تر از کلاسهای حضوری است به طوری که برخی از استادان به استفاده از ابزارهای کمک آموزشی مثل فیلم، موشن گرافی، نمودار، عکس و اسلاید رو آورده و کمتر متکلم وحده هستند، لذا نه تنها از کیفیت آموزش کاسته نشده بلکه در مواردی ارتقا نیز یافته است.
۳. به رغم توفیقات طرح، نمی توان از مشکلات موجود نیز چشم پوشید. دشواری یا فقدان آموزش مجازی در مورد دروس عملی یا نیاز به برگزاری کلاس های تکمیلی در مورد برخی دروس نظری در کنار مشکلات ساختاری چون وضعیت اینترنت کشور از جمله این مشکلات است که با عادی شدن شرایط تا شروع نیمسال بعدی نسبت به جبران خلاهای مربوط به دانشگاه اقدام های بایسته انجام خواهد شد. حتی اگر به علت تداوم بحران کرونا امکان تشکیل کلاس عملی میسر نباشد، این دروس به صورت ناتمام به نیمسال بعد منتقل شده و نمره آن در نیمسال جاری ثبت می شود.
۴. نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ فعلا به مدت سه هفته برای کلاس های عملی و جبران خلاءهای موجود در برخی دروس نظری تمدید می شود. بدیهی است استادانی که تعداد سقف مصوب کلاس هایشان را مطابق برنامه اعلامی ترم برگزار کرده باشند نیازی به ادامه کلاس ها ندارند و زمان تمدید شده صرف آمادگی برای امتحانات خواهد شد.(نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم متعاقبا اعلام خواهد شد.) همچنین در صورتی که با توجه به شرایط پیش آمده، فراغت از تحصیل دانشجویان دوره کارشناسی با تاخیر مواجه شود، این گروه از دانشجویان با معرفی به استاد به جای دو درس می توانند حداکثر ۴ درس را در تابستان ۹۹ مشروط به اینکه درس باقی مانده دیگری نداشته باشند، به صورت معرفی به استاد اخذ نموده و در صورت موفقیت، فارغ التحصیل شوند.
۵. حذف درس و حذف ترم برای دانشجویانی که دسترسی به امکانات اینترنتی نداشته باشند، درگیر بیماری خود یا خانواده باشند، در تولید و توزیع اقلام بهداشتی و یا مراکز درمانی اشتغال داشته باشند، با ارایه مدارک و مستندات مجاز شمرده شده و لذا مستندات مذکور را حداکثر تا ۲۵ اردیبهشت به اداره آموزش دانشکده ارسال نمایند. در صورت موافقت با حذف، شهریه دانشجویان شهریه پرداز برای نیمسال بعد ذخیره می شود.
۶. ارزیابی جامع خرداد ماه برای دانشجویان مقطع دکتری به اواخر شهریور ماه با شرایط و ضوابط جاری آن موکول می شود. ضمنا آزمون زبان دانشگاه نیز در دو نوبت تا پیش از ارزیابی جامع برگزار خواهد شد
۷. ارائه خدمات رفاهی دانشجویی تا زمان اعلام ستاد مبارزه با کرونا امکان پذیر نخواهد بود. مبالغ پرداختی برای خوابگاه برای ترم های آینده ذخیره می شود و برای دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند عودت داده می شود.
۸. دانشگاه امکان برگزاری جلسات مجازی گروه ها و شوراهای آموزشی را برای تصویب طرح نامه ها، تعیین داور و سایر مسائل آموزشی دانشجویان فراهم کرده است. همچنین دانشجویانی که خواهان دفاع از پایان نامه و رساله تحصیلی خود به صورت مجازی هستند، می توانند براساس اطلاعیه شماره ۲ معاونت آموزشی دانشگاه هماهنگی های لازم را برای دفاع آنلاین انجام دهند.
۹. در مورد نگرانی دانشجویان برای منابع مورد نیاز پژوهش ها، خوشبختانه زیر ساخت لازم در قالب سامانه مجازی کتابخانه مرکزی دانشگاه و سامانه به پژوه فراهم شده است و معاونت پژوهشی دانشگاه در حال تهیه منابع درخواستی استادان و دانشجویان و هماهنگی با انتشارات مختلف برای استفاده از منابع الکترونیکی است. البته امکان استفاده از منابع بین المللی نیز در سامانه کتابخانه مرکزی فراهم و برای استادان و دانشجویان قابل دسترسی است.
۱۰. در مورد تخفیف یا تقسیط شهریه ها، پیشنهادهایی به هیات امنای محترم دانشگاه داده شده که پس از تصویب به اطلاع دانشجویان گرامی خواهد رسید.
۱۱- معاونت های آموزشی و دانشجویی پیوسته پذیرای نظرات و پیشنهادهای دانشجویان، استادان و همه ذینفعان دانشگاه هستند. ازاین رو، از دانشجویان و استادان گرامی دعوت می شود سوالات، نظرات، پیشنهادات، انتقادها، مسائل و مشکلات نیمسال جاری تحصیلی در حوزه های آموزشی و دانشجویی را از طریق پست الکترونیکی به نشانی های ذیل ارسال فرمایند تا به نحو مقتضی پیگیری شود.
- معاونت آموزشی (مدیریت خدمات آموزشی) amoozesh@atu.ac.ir
- معاونت آموزشی (مدیریت تحصیلات تکمیلی) p.graduate@atu.ac.ir
- معاونت دانشجویی stu@atu.ac.ir
در پایان با امید به الطاف و عنایات حق تعالی و در ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج)، تلاش می شود با تشریک مساعی استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه، گام های موثری برای قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا ازسوئی و تحقق اهداف آموزشی و علمی ازسوی دیگر برداشته شود. انشاءالله
نظر شما :