گزارش بازدید دانشجویان کارشناسی رشته مدیریت صنعتی از ایستگاه 100 آتش نشانی  دهکده المپیک 

                                                         

جمعی از دانشجویان کارشناسی رشته مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی در روز یک‌شنبه 9/8/95 به منظور تکمیل مباحث نظری خود در درس حفاظت صنعتی با همکاری و هماهنگی دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشکده مدیریت و حسابداری، از ایستگاه 100 آتش‌نشانی واقع در دهکده المپیک بازدید نمودند.جناب آقای آصفی، از پرسنل خدوم  این ایستگاه، در این بازدید، مسئولیت ارایه توضیحات لازم در خصوص شغل آتش نشانی و نیز تجهیزات و وسایل اطفا حریق در شهر تهران بر عهده داشتند. ایشان بیان داشتند که: شهر تهران حدود 124 ایستگاه آتش‌نشانی دارد که برخی از این ایستگاه‌ها هم عملیات حریق و هم نجات را انجام می‌دهند. پرسنلی که برای نجات اعزام می‌شوند تفاوتی با دیگران ندارند و فقط باید با تجهیزات مربوط به نجات آشنایی داشته باشند. ایستگاه مورد بازدید یک ایستگاه تک منظوره جهت عملیات حریق است. خودروهای این ایستگاه برای عملیات حریق استفاده می‌شوند با این حال داخل این خودروها وسایل نجات (مانند جک‌های هیدرولیکی) هم وجود دارد. در تمام این خودروها خاموش‌کننده (وسیله‌ای برای اطفاء حریق در لحظات اوّلیّه) نیز قرار داده شده است. به جرأت می‌توان گفت آتش‌نشانی شهر تهران از مجهّزترین آتش‌نشانی‌ها در سطح خاورمیانه است.

این ایستگاه از 5 خودرو استفاده می‌کند:

1. خودروی بالابر: بالابر این خودرو در صورتی که جک‌های آن کاملاً مستقر شود امکان عملیات حریق و نجات را تا ارتفاع 54متر (17 طبقه) مهیّا می‌کند. تفاوت آن با خودروی نردبان این است که امکان اطفاء حریق و بازو دارد، امّا نردبان امکان نجات دارد.

2. خودروی فوماتیک: مانیتور بالایی آن 60 تا 80متر قدرت پرتاب دارد، پمپ قوی، امکان پرتاب در حال حرکت، 11000لیتر آب و 1000لیتر کف دارد. کف‌های آتش‌نشانی بسیار قدرتمند و قادر به از بین‌بردن هر سه ضلع مثلّث آتش یعنی خنک کردن حرارت، خفه کردن اکسیژن و جداسازی مواد سوختنی هستند. زمانی که به کف نیاز داریم (چپ کردن تانکر بنزین یا پوشاندن کف باند فرودگاه به علت باز نشدن چرخ هواپیما) از این خودرو استفاده می‌شود و در حریق‌هایی که نمی‌شود به منشأ آن نزدیک شد کاربرد زیادی دارد.

3. خودروی پیش‌رو: زمانی‌ که زنگ حریق می‌خورد اوّلین خودرویی که به محل اعزام می‌شود خودروی پیش‌رو است که بیش‌ترین نفرات و کامل‌ترین تجهیزات داخل آن است. از تجهیزات آن دستگاه تنفّسی و جک‌های هیدرولیکی (از جمله دربازکن، کاتر و تلسکوپی) است.

4. خودروی پس‌رو: تجهیزات کم‌تری نسبت به خودروی پیش‌رو دارد امّا حجم آب آن دوبرابر خودروی پیش‌رو است. (4000لیتر) این خودرو به عنوان پشتیبان پس از خودروی پیش‌رو اعزام می‌شود.

5. خودروی لوله‌کشی: آب خودروی پیش‌رو و پس‌رو در ظرف 3دقیقه به اتمام می‌رسد. خودروی لوله‌کشی وظیفه‌ی تأمین آب در محلّ حریق را به عهده دارد.

 

لازم به ذکر است که کلاس نظری آشنایی با انواع حریق و موضوع امداد نجات روز سه شنبه 4/8/95 با حضور یکی دیگر از پرسنل خدوم ایستگاه 100 آتش نشانی شهر تهران به هنگام برگزاری کلاس حفاظت صنعتی برگزار گردید.