سلسله  نشست‌های«سخنرانی‌های کوتاه» در حوزه‌ی اقتصاد اطلاعات و کسب‌وکارهای الکترونیک

مجری: دکتر پیام حنفی زاده

       عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی با همکاری بسیج علمی، پژوهشی، و فنآوری و همچنین ماهنامه «نوشتار کوتاه» به‌عنوان یک مرجع

آموزشیو پژوهشی درصدد است تا از طریق برگزاری "سلسله سخنرانی های کوتاه"از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را با مسائل و دغدغه‌های حوزه‌ی اقتصاد

اطلاعات(حوزه کلان)و کسب‌وکار الکترونیک (حوزه خرد) آشنا نماید. لذا «نسخنرانی کوتاه» قصد دارد تا مجموعه گفتمان‌هایی برگزار نماید تا فضایی را جهت

ارتباطمخاطبین با دستآورد هایکسب‌ وکارهای الکترونیک (سطح خرد) و اقتصاد اطلاعات (سطح کلان) بوجود آورد. برای مثال در حوزه کسب‌وکار الکترونیک

مخاطبین فرصت آشنایی با نحوه‌ی خلق ارزشدر کسب‌ وکارهای موفق را پیدا می‌کنند و از سوی دیگر، صاحبان کسب‌وکارهای الکترونیک می‌بایست جنبه‌های مختلف

ارزش‌آفرینی، مسائل و دغدغه‌هایی که در کسب‌وکار خود دارند را برای مخاطبین بیان نمایند. چنین سخنرانی‌هایی می‌تواند با نیل به اهداف ذیل، گام مناسبی در جهت هم سویی صنایع کشور با روند علمی مراکز دانشگاهی بوجود آورد.  

  هدایت تحقیقات علمی برای حل مسائل سازمان‌ها و صنایع: تعامل نخبگان و رهبران حوزه اقتصاد اطلاعات و صاحبان کسب‌وکارهای الکترونیک و دانشجویان، موجب پیوند خوردن تحقیقات با مسائل حوزه صنعت می‌شودو فرصتی جهت عینی سازی نظریات و آموخته‌های علمی در صنایع کشور فراهم می‌سازد.

توانمندسازی مخاطبان در راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکارهای الکترونیک: ایجاد فضای مشارکتی بین صنعت و دانشگاه به بهبود توانمندی علاقه‌مندان حوزه‌ی کسب‌و کار الکترونیک منجر شده و افزایش تمایل مخاطبین به یادگیری مطالب نوین در این حوزه را به همراه دارد.

افزایش انگیزه‌های دانشجویان: بهبود مشارکت دانشجویان در آشنایی با کسب‌وکارهای نوین از طریق ارائه‌ی آموزه‌های موفق در زمان مناسب یکی از دغدغه ­های امروزی در حوزه­ ی کسب‌وکار است. برگزاری چنین دوره­هایی به همراه ارائه‌ی بازخور به علاقه­ مندان سبب افزایش انگیزه‌های کارآفرینی شده و بر اساس تعامل میان رهبران حوزه‌ی اقتصاد اطلاعات و دانشجویان، سرمایه اجتماعی و فکری علاقه‌مندان این حوزه را افزایش می‌ دهد.

پاسخگویی به نیازهای آموزشی جامعه: ارائه‌ی سخنرانی‌های آموزشی متنوع جهت خلق ارزش برای جامعه دانشجویی کشور از طریق سرلوحه قرار دادن کسب‌وکارهای موفق، می­تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی جامعه باشد.توجه دانشجویان به الگوهای فکری و جهان بینی کارآفرینان برتر ملی و رهبران حوزه‌های اقتصاد اطلاعات باعث می‌شود استفاده‌ی مطلوب از ظرفیت‌های مراکز علمی کشور بیش از گذشته انجام شود و مطالعات علمی آن‌ها باجنبه‌های متعدد ارزش‌آفرینی در جامعه همسو شود.

 تقویت روحیه‌ی کارآفرینی: ارائه‌ی فضایی جهت تعامل سرمایه‌های دانشی و کسب‌وکارهای الکترونیک کشور، فرصت مناسبی جهت تقویت روحیه‌ی کارآفرینی ایجاد می‌نماید. چنین رویکردی باعث می‌ شود که تعامل میان دانشجویان با صاحبان کسب‌وکارهای الکترونیک، راهکارهایی را جهت خلق و توسعه‌ی کسب‌ وکارهای جدید در اختیار آن‌ها قرار دهد. توسعه‌ی دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری اقتصادی دستاورد چنین گفتمان‌هایی برای جامعه خواهد بود. 

جذب نیروهای شایسته: هم‌زمان با برگزاری سخنرانی‌های فوق، دانشجویان می‌توانند با موقعیت های شغلی  یا کارآفرینی جدید آشنا شده و از این حیث نیز، فرصتی جهت  آشنایی با فرصت های فعالیت برای آنها فراهم خواهد شد.

1- فرآیند برگزاری سخنرانی‌های کوتاه در حوزه‌ی اقتصاد اطلاعات و کسب‌وکارهای الکترونیک

فرآیند برگزاری سخنرانی‌های کوتاه در حوزه‌ی اقتصاد اطلاعات و کسب‌وکارالکترونیک متشکل از 4 گام به شرح جدول زیر است:

گام

شرح مراحل اجرایی  

انتخاب مدعو

   سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور اقدام به شناسایی افرادی می‌نمایند که هم در حوزه‌ی اقتصاد اطلاعات یا کسب‌وکار الکترونیک توانمند بوده و هم از پایه علمی مناسبی برخوردار باشند. ضمناً درخواست‌های مدیران سازمان‌های دیگر که علاقه‌مند به حضور در این سلسله سخنرانی‌ها باشند، بررسی می‌شود.

  تیمی متشکل از سردبیر علمی ماهنامه نوشتار کوتاه، نماینده سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور و مسئول ارتباط با صنعت دانشکده اقدام به انتخاب سخنران و موضوع سخنرانی می‌نمایند. پس از انتخاب از میان افراد واجد شرایط با آن‌ها تماس گرفته‌شده و بازه‌ی زمانی حضور آن‌ها در سخنرانی هماهنگ می‌شود.

پیش از برگزاری جلسه

یک هفته پیش از برگزاری جلسه، با مدعو مجدداً هماهنگی صورت می‌پذیرد.

تبلیغات میدانی در فضای دانشگاه‌ها از یک هفته پیش از برگزاری انجام می‌پذیرد. استفاده از بنرهای الکترونیک در سایت‌های مراکز آموزشی و سایت ماهنامه «نوشتار کوتاه» نیز از یک هفته پیش از برگزاری آغاز می‌شود.

 48 ساعت پیش از برگزاری، از طریق تبلیغات پست الکترونیکی و پیامک، اطلاع‌رسانی صورت می‌پذیرد.

برگزاری جلسه

پیش از شروع جلسه، مدعو توسط سردبیر نوشتار کوتاه به حضار معرفی می‌شود.

سخنرانی مدعو در بازه‌ی زمانی 30 تا 40 دقیقه آغاز می‌شود. مدعو در بازه‌ی زمانی فوق، جنبه‌های ارزش‌آفرین کسب‌وکار خود را برای مخاطبین مطرح می‌نماید. آگاه‌سازی مخاطب از چگونگی طراحی مدل کسب‌وکار و تأثیر آن بر جنبه‌های گوناگون اقتصاد اطلاعات و مشکلات در حین اجرا، یکی از زمینه‌های اصلی جلسات سخنرانی می‌باشد.

 10 تا 20دقیقه زمان جهت پرسش و پاسخ دانشجویان در نظر گرفته می‌شود.

 پس از پایان زمان فوق، تقدیر از مدعو با ارائه‌ی لوح یادبود صورت می‌پذیرد.

پس از برگزاری جلسه

خلاصه‌ای از مطالب مطرح‌شده در سخنرانی، در سایت نوشتار کوتاه قرار می‌گیرد.

مشروح مطالب مطرح‌شده در سخنرانی، حداکثر تا 3000 لغت، در سایت «نوشتار کوتاه» بارگذاری می‌شود.